آیت الله سید حسن عاملی اظهار کرد: آن کس که خود را پیرو حسن و مکتب عاشورا می داند می‌بایست در زمینه اصلاح امور جامعه و حسینی کردن آن تلاش کرده و سهمی از اصلاح جامعه داشته باشد.

وی  ظلم‌ستیزی  را از درس‌های مکتب عاشورا ذکر کرد و افزود: امام حسین (ع) الگویی ابدی برای انسان‌های آزاده و ظلم ستیز است تا در مقابل زورگویی‌های حاکمان و ظالمان  جامعه بایستند و در این راه از جان و مال خود نیز بگذرند همانطور که امام حسین  حتی از جان فرزند ۶ ماهه خود نیز در مبارزه با ستم چشم پوشید.

ضرورت معرفت در عزاداری ها و دوری از خرافات 

امام جمعه اردبیل بر معرفت فلسفه عزاداری‌های سرور شهیدان امام حسین (ع) تاکید کرد و گفت:  فلسفه عزاداری تنها  گریه کردن و سوگواری نیست، تبیین فلسفه قیام عاشورا و تشریح چگونگی و ویژگی‌های فردی و اجتماعی یک جامعه حسینی می‌بایست از اهداف مهم آیین‌های عزادرای محرم بوده و از رواج خرافه در آن اجتناب شود.

آیت الله عاملی ایجاد شبهات و خرافی‌نشان دادن واقعه کربلا را  مهمترین اقدام دشمنان امام حسین (ع)  ذکر کرد و افزود: دشمن سال‌ها قبل یک شیعه مورد پسند و دلخواه خود را در دنیا رواج داده که با انجام بعضی حرکات و اعمال خرافی و موهن در عزاداری‌ها، فلسفه حماسه  کربلا را زیر سوال می‌برند.

وی بیان کرد: اکنون هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هزاران کلیپ از اینگونه عزاداری‌ها تهیه و از سوی دشمنان با طرح شبهات مختلف در جهان پخش می‌شود تا به واسطه آن فرهنگ نجات بخش انسان‌ها و نابود کننده ظالمان را از اثر بیاندازند.

آیت‌الله عاملی وظیفه و تکلیف پیروان امام حسین (ع) و عزاداران و هیات‌های مذهبی را پرهیز از بعضی اعمال ناخواسته و شبهه برانگیز و پاسخ دادن منطقی به منظور رد شبهات مطرح شده از سوی دشمنان و بدخواهان دانست.

امام‌جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه پیام عاشورا و قیام امام حسین (ع) پیامی جهانی است، ادامه داد: عزاداری‌ها می‌بایست بتواند ناشر این پیام بوده و ارزش‌های عاشورایی را به جهانیان انتقال دهد.

وی استقلال و حاکمیت کشور را نتیجه تفکر عاشورایی دانست و گفت: دشمنان ما این مسئله را به خوبی درک کرده اند و تلاش می‌کنند با وارد کردن خرافات و بدعت‌های غلط عشق به امام حسین (ع) را از ما بگیرند.

 آیت الله عاملی پرهیز از بدعت ها در عزاداری‌ها را ضروری دانست و بر لزوم سخنرانی روحانیون در مجالس عزاداری و پاسخ به شبهات دشمنان تاکید کرد و گفت: عزاداران باید متشرع واقعی باشند و همه احکام اسلامی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد که نباید عزاداری‌ها محل تخلیه هیجان هیات‌های مذهبی باشد، دشمن به جد نحوه برگزاری آیین‌های  محرم را رصد می‌کند، مجلس عزای امام حسین (ع) می‌بایست در شان این شخصیت کم‌نظیر بوده و بتواند گویای ارزش‌های عاشورایی و ولایی باشد.

آیت‌الله عاملی ادامه داد: عزاداری صرف برای شهیدان کربلا  هدف نبوده و مطلوبیت ذاتی ندارد بلکه وسیله‌ای برای احیای مرام حسین (ع) است، امام حسین برای ۱۰ روز محرم نیست و اندیشه حسین باید در تمام طول سال در زندگی جاری باشد.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) با صراحت می‌گوید که "من برای نهی از منکر آمده‌ام" اظهار کرد: عزادار باید متشرع باشد، در آخرت اول به نماز نگاه می‌کنند و  اگر نماز قبول شد نوبت به بررسی سایر اعمال می‌رسد، با طولانی کردن عزاداری نباید نماز صبح  را از دست داد  و الا عزاداری یک ذره ثواب ندارد، حسین برای نماز شهید شد و برای نماز جنگ کرد و برای نماز اول وقت در کربلا حساس بود.

 آیت‌الله عاملی با تاکید بر اینکه مداحان نباید اشعار بی‌اساس، دروغ، غلو، غیرواقعی، موهن و جعلی بخوانند و اشعار باید مفاهیم بلند و آگاهی‌بخش داشته باشد، افزود: احسان علمی جایش در عزاداری های محرم خالی است، احسان مادی خوب بوده و باید ادامه یابد اما در کنار آن موسسات خیریه فرهنگی به نام امام حسین راه‌اندازی شود و اعتقادات مردم و رفتارهای اجتماعی اصلاح شود.

وی تاکید کرد که  شعار و پیام امام حسین (ع)  این جمله "وَ ما اُریدُ اِلّا الاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی" بود، افزود: باید بطور جدی برای اصلاحات اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.