به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز چهارشنبه در بازدید از عملیات کاوش مسجد عتیق اردبیل افزود: پیش از این امکان بازدید از عملیات کاوش برای شهروندان فراهم نبود اما در نظر داریم زمینه بازدید از عملیات کاوش را با هدف معرفی هرچه بیشتر آثار تاریخی فراهم کنیم.

او اضافه کرد: با آماده‌سازی شرایط بازدید شهروندان و گردشگران می‌توان عموم مردم را در جریان تلاش‌های باستان‌شناسان در احیای آثار تاریخی و هویت استان قرار داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با توجه به جذابیت بازدید از عملیات کاوش آثار تاریخی، نتیجه مشاهده و بازدید گردشگران می‌تواند منجر به معرفی هرچه بیشتر آثار تاریخی استان شود.

فلاحی با اشاره به کاوش در محوطه جمعه مسجد (مسجد عتیق اردبیل) گفت: تاکنون کاوشی با این حجم از ترانشه‌برداری در استان تجربه نشده است.

او تاکید کرد: لایه‌نگاری و مطالعات انجام شده آثاری از دوره اشکانی، سلجوقی،صفوی، قاجار و پهلوی بدست آمده و بیانگر اهمیت این بنای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با کاوش محوطه‌ها و آثار تاریخی می‌توان هرچه بیشتر هویت و گذشته تاریخی این استان را مطالعه کرد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است. 

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند. 

همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ‌ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیزقلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است. 

دهکده صخره‌ای باستانی ویندکلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره‌گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت‌خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند. 

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.