به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز چهارشنبه در جلسه شورای راهبردی میراث فرهنگی استان اردبیل بیان کرد: همچنین اتاق معرفی و شناخت بقعه شیخ‌صفی در محل چله‌خانه این مجموعه جهانی مطابق با استانداردها و معیارهای جهانی برای ارائه به چند زبان زنده دنیا ایجاد می‌شود.

او با تاکید بر لزوم تقویت موزه‌ها برای معرفی تمدن و فرهنگ این دیار کهن، اظهار داشت: محتوا و اشیای موزه‌های اردبیل باید تقویت و افزایش یابد تا هرچه بیشتر و بهتر سبب جذب گردشگر شود.

او افزود: بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی ویترین تمام عیار هنر، معماری و طریقت صفوی است و باید به بهترین شکل ممکن مرمت، حفاظت و به دنیا معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه رویکرد این اداره کل در سال جاری، اتمام پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته است، گفت: پروژه‌های سال گذشته از قبیل دروازه عالی قاپو، خانه سپهرم (موزه نواهای اردبیل) و مجموعه بقعه شیخ کلخوران تعهد اجرایی چند ساله داشت که با تلاش‌های انجام شده در چند ماه به وضعیت بسیار مطلوب رسیده است.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی‌قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم‌خانه ، مقبره شاه‌اسماعیل ، چینی‌خانه (که دارای گچ‌بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است) ، مسجد جنت‌سرا ، خانقاه ، چراغ‌خانه ، چله‌خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی‌های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم‌اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می‌شود.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.