محمدرضا شایقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهالی خلخال بر اساس سنتی ، ریشه‌دار مذهبی و دیرینه همه ساله در آخرین جمعه از ماه ذیحجه و در آستانه ماه محرم  آیینی را به اجرا درمی‌آورند که به نوعی اعلام رسمی آغاز ماه محرم و ایام عزاداری‌های امام حسین (ع) است.

شایقی اظهار کرد: بر اساس این آیین درختی بلند از باغ‌های شهرها و روستاهای خلخال انتخاب شده و بعد از قطع آن توسط اهالی به میدان روستا و شهر و یا مجاور مسجد اصلی محل انتقال می‌یابد.

او گفت: با تزیین این درخت به پرچم‌ها و پارچه‌های سیاه و برافراشتن دوباره بن پس از قطع و حمل به میدان مرکزی شهر و روستا و همراه شدن این آیین با نوحه‌خوانی و عزاداری عزاداران حسینی هر یک از مناطق این شهرستان آغاز عزاداری‌های ماه محرم اعلام می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  خلخال اظهار داشت: این درخت که در بین مردم محلی "قارقارا" نامیده می‌شود با پارچه‌های مشکی تزیین می‌شود و به نوعی عزاداری برای ماه محرم را تا پایان ایام سوگواری به نمایش می‌گذارد.

شایقی با بیان اینکه این مراسم در بیشتر روستاها و شهرهای شهرستان خلخال برگزار و هر سال برشکوه این مراسم افزوده می شود، گفت: از سال‌های گذشته اقدام برای تشکیل پرونده و ثبت ملی این آیین در حال تکمیل شدن است تا به زودی در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.

وی با بیان اینکه ثبت ملی آیین سنتی و عزاداری قارقارا جزو ۱۰ اثر انتخاب شده در کنار سایر آثار از جمله حسینیه مختار ، آیین سنتی روستای خوجین ، آیین سنتی خدرنبی و چند اثر دیگر برای ثبت ملی آثار این شهرستان است که چهار ماه پیش برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده ، افزود: زمینه ثبت آثار ارسالی به مرکز کشور پس از دفاع در سازمان میراث فرهنگی فراهم خواهد شد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.