به گزارش خبرنگار ایرنا، آسمان اردبیل از ظهر دیروز جمعه ابری و مه‌آلود شده و ریزش متناوب باران همراه با رعد و برق و وزش بطور نسبی شدید باد سرد از جانب شمال شرق تاکنون ادامه دارد.

دمای هوا در ایستگاه مرکزی اردبیل به ۱۱ درجه بالای صفر کاهش یافته و شهر سیاحتی سرعین با دمای ۹ درجه سردترین شهر این استان است.

نفوذ این جبهه هوای سرد همچنین هوای جلگه گرمسیر مغان در شمال استان اردبیل را نیز خنک کرده و دمای هوا در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد که تا اواخر هفته قبل به ۳۵ درجه بالای صفر رسیده بود اکنون به ۱۹ درجه کاهش یافته و فیروزآباد کوثر با دمای ۲۳ درجه بالای صفر گرمترین نقطه این استان است.

بعضی از ساکنان استان اردبیل به خصوص در نقاط سردسیر و روستاهای کوهپایه‌ای به روشن کردن بخاری و لوازم گرمایشی روی آورده‌اند و با ادامه روند کاهش دما استفاده از وسایل گرمایشی در دشت اردبیل نیز طی ساعات آینده دور از انتظار نیست.

برونداد تازه ترین الگوی تاثیرگذار بر هوای منطقه از استقرار یک چرخند در شرق اروپا و غرب روسیه حکایت دارد که تراف آن با فرود مناسب تا مناطق بالکان، قفقاز ، آذربایجان و کل دریای خزر امتداد یافته است.

با جابجایی این الگو به سوی شرق از اواخر وقت امروز به تدریج از شدت بارش باران در استان اردبیل کاسته می شود ولی بارش های خفیف اغلب به شکل باران ریزه و گاهی رگبارهای موقت همراه با هوای اغلب ابری ؛ مه آلود و بطور نسبی سرد به صورت متناوب تا اواخر هفته جاری  و به ویژه طی روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش رو ادامه می‌یابد.  

کاهش دما و بارش باران، هوای بسیار لطیف و دلپذیری را در استان اردبیل پدید آورده و مسافران تابستانی را به وجد آورده است.    

فرهاد عبدالعلی‌پور مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل از ساکنان این استان خواست موارد احتیاط و ایمنی شامل پرهیز از رفتن به کوهپایه‌ها، مسیل‌ها و حاشیه و بستر رودخانه‌ها، احتیاط در رانندگی در جاده‌های خیس و مه گرفته، پرهیز از رفتن به فضاهای باز و ارتفاعات هنگام وقوع رعد و برق برای جلوگیری از خطر برخورد صاعقه ، خودداری از زدن چادر در پارک‌ها، فضاهای سبز درون و بیرون شهرها،محافظت بدن در مقابل سرما در نقاط سیاحتی و تفرجگاه‌های ییلاقی سردسیر و پرهیز جدی از کوهنوردی در تمام کوه‌های مناطق آذربایجان ،اردبیل و گیلان را رعایت کنند.

اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص از هوای بسیار متغیر برخوردار است. فصول گرم سال که ساکنان پهنه وسیعی از کشورمان با هوای بسیار گرم و آزاردهنده مواجه می باشند هوای اردبیل در اکثر روزها خنک و بسیار دلپذیر به خصوص برای مسافران و میهمانان است.

۶۰۱۹/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.