به گزارش ایرنا، در این جشنواره که با حضور نمایندگان بخش گردشگری ۲۲ استان کشور و در یکی از مناطق سرسبز دامنه کوه سبلان برگزار شد، شرکت کنندگان در ۷۰ غرفه پیش‌بینی شده، انواع آش و غذاهای محلی خود را طبخ کرده و در معرض قضاوت بازدید کنندگان و گردشگران پرشمار تابستانی حاضر قرار دادند.

غذاها و آش‌های پخت شده در این جشنواره سه روزه، پس فردا در پایان روز سوم مورد قضاوت قرار گرفته و بهترین آش و غذای محلی استان‌های شرکت کننده معرفی می‌شود.

فرماندار شهرستان نیر در این آیین با اشاره به تداوم ۱۴ ساله برگزاری این جشنواره گفت: این آیین فرهنگی موجب شده است که شهرستان نیر به عنوان شهرستان پایلوت گردشگری غذایی استان اردبیل معرفی شود.

ایراهیم امامی خواستار برندسازی و معرفی غذاهای محلی و سنتی شهرستان نیر در قالب این جشنواره شد و افزود: برگزاری این جشنواره جزو برنامه‌های مستمر استان شده و گردشگران زیادی سالانه در ایام برگزاری این رویداد به منطقه سفر کرده و از ظرفیت‌های بی پایان گردشگری و تفریحی این شهرستان و استان اردبیل استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تعیین گردشگری به به عنوان اولویت اول شهرستان نیر برای تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه بیان کرد: هفت منطقه نمونه گردشگری شهرستان نیر برای سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های گردشگری تعریف و مشخص شده است.

امامی خواستار سرمایه‌گذاری فعالان صنعت گردشگری در بخش گردشگری شهرستان نیر شد و گفت: از سرمایه‌گذاری در همه بخش‌های این صنعت در شهرستان نیر حمایت ویژه می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این جشنواره، ایجاد نشاط اجتماعی را از ضوررت‌های زندگی امروزی ذکر و یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره آش و غذاهای سنتی در شهرستان نیر را فراهم کردن زمینه نشاط و شادمانی در بین مردم عنوان کرد.

نادر فلاحی با تاکید بر ضرورت معرفی همه جانبه قابلیت‌های استان اردبیل و شهرستان نیر در بخش گردشگری افزود: گردشگری به عنوان محور اول توسعه استان اردبیل تعیین شده و در این راستا، ایجاد اشتغال، خلق فرصت‌های کسب و کار و نیز خروج از بن بست بیکاری و توسعه اقتصادی منطقه از طریق فعال کردن اقتصاد گردشگری هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به شروع برنامه، هدف و شعار "اردبیل ۱۴۰۰ بر قله گردشگری ایران" از سال گذشته اظهار کرد: امیدواریم که این استان در سال ۱۴۰۰ به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری برسد.

وی همچنین از آغاز علمیات اجرایی نخستین هتل پنج ستاره استان اردبیل در شهرستان نیر و نیز بزرگترین مجتمع آبدرمانی کشور در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: این مجتمع قرار است سال آینده افتتاح شود و در کنار آن تفرجگاه منطقه بولاغلار نیز به شکل اصولی برای حضور گردشگران آماده‌سازی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هدف همه اقدامات در حوزه گردشگری را خلق فرصت‌های اقتصادی و شغلی در استان از طریق جذب و ماندگاری گردشگران عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۸۴ برنامه و جشنواره فرهنگی و گردشگری در استان به اجرا درآمد و این روند در سال جاری نیز با قوت ادامه دارد.

وی همچنین اعلام کرد: برابر آمارهای احصا شده، استان اردبیل در فصل تابستان امسال مقصد نخست گردشگران داخلی بوده است و به همین علت تلاش بیشتری آغاز شده تا واحدهای گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان خدمات خود را به شکل بهینه در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهند.

فلاحی حضور پرشمار گردشگران در استان اردبیل را نتیجه تبلیغات خوب، خدمات ارزان و با کیفیت و معرفی جاذبه‌های استان از طریق جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها ذکر کرد و افزود: گردشگری استان اردبیل در گذشته حالت فصلی داشت ولی از سال گذشته به تدریج گردشگران زیادی در همه ماه‌ها و فصول در استان حضور می‌یابند.

وی از فعال سازی پنج پیست اسکی در فصل زمستان برای توسعه و رونق گردشگری زمستانی در سطح استان اردبیل و نیز آماده  سازی چندین مجتمع آبدرمانی مدرن همراه با پزشکان مختصص مستقر در این مجتمع‌ها از فصل پاییز امسال در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با رونق گردشگری زمستانی، صنعت گردشگری استان اردبیل در فصول پاییز و زمستان نیز پویا و فعال خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین با اشاره به تدوین برنامه‌های توسعه گردشگری در همه نقاط استان گفت: برای توسعه همه جانبه استان برنامه داریم و درصدد هستیم تا مطابق با ظرفیت‌های هر منطقه، صنعت گردشگری استان رونق بگیرد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که همراه با بازی‌های بومی و محلی برگزار شد، علاوه بر اجرای برنامه‌های موسیقی محلی و ملی، بازی‌های محلی از جمله آرادا قالدی، کاباب کاباب، بش داش و قیش ویردی به اجرا درآمد.

همچنین در این برنامه فرهنگی رقص لزگی به همراه آیین عروس بران و موسیقی عاشیقی به اجرا درآمد.

۱۹۰۵/6016

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.