پل معلق مشگین‌شهر در حالی یک روز میزبان خبرنگاران استانی و شهرستانی بود که جشنی به کام خبرنگاران در این مجموعه گردشگری بکر برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار در مجموعه پل معلق مشگین‌شهر و در سایت A این مکان گردشگری برگزار شد، از تعدادی از خبرنگاران استانی و شهرستانی و مدیران کانال‌ها و فضای مجازی فعال در عرصه رسانه با اهدای لوح تقدیر و جوایزی قدردانی شد.
در این مراسم که در سینما پل مجموعه پل معلق برگزار شد، خبرنگاران صاحبان اصلی تریبون بودند و خاطرات خوش و ناخوش روزگار خبرنگاری خود را با حاضرین تقسیم کردند.

مراسم تجلیل از خبرنگاران در مجموعه پل معلق مشگین‌شهر همراه با رونمایی از بوستان خبرنگار بود که به ابتکار مدیرعامل پل معلق حسین عباسی‌نیا انجام شد و خبرنگاران در این مجموعه بکر طبیعی و گردشگری صاحب بوستان شدند.

در مراسم افتتاح این بوستان که جمعی از مسئولان شهرستان مشگین‌شهر و خبرنگاران استانی حضور داشتند، عباسی‌نیا با تقدیر از فعالیت اصحاب رسانه و خبر در معرفی جاذبه‌های گردشگری مشگین‌شهر اظهار کرد: ما رونق این مجموعه را مدیون خبرنگاران هستیم و در واقع اگر قلم زدن‌ها و نقدهای خبرنگاران نبود ما به این حجم از موفقیت در مجموعه پل معلق دست نمی‌یافتیم.
عباسی‌نیا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه خاطرنشان کرد: ما همواره به یاد خبرنگاران در هر مجموعه‌ای که باشیم هستیم و امروز با افتتاح این بوستان در وقاع تلاش کردیم تا ماندگاری حو تاثیرگذاری ضور خبرنگاران را در عرصه‌های مختلف نشان دهیم.
در ادامه این مراسم معاون فرماندار مشگین‌شهر نیز دست‌اندرکاران مجموعه پل معلق مشگین‌شهر را بانیان رونق گردشگری در این شهرستان اعلام کرد و گفت: مجموعه پل معلق به گردشگری این شهرستان رونق مضاعفی بخشیده و این امر در سطوح مختلف شهرستان قابل مشاهده است.
ولی قاسمی  فعالیت‌های فرهنگی عباسی‌نیا را مقدم بر فعالیت‌های عمرانی وی دانست و تصریح کرد: در همه مراسمات و اعیاد مجموعه عوامل پل معلق در برگزاری جشن‌ها و ... پیشقدم بوده و ما این مجموعه را نقطه عطفی در تاریخ گردشگری منطقه محسوب می‌کنیم.
خبرنگاران پس از رونمایی از بوستان خبرنگار در محل سینما پل حضور یافته و در جشنی که به مناسبت روز خبرنگار از سوی عوامل پل معلق تدارک دیده شده بود حاضر شدند.
در این مراسم مدیرعامل پل معلق در سخنانی مشگین‌شهر را دارای استعدادها و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری اعلام کرد و گفت: محور توسعه اردبیل در گردشگری خلاصه شده است به طوری که ما نمود بارز این محورها را در شهرستان مشگین‌شهر شاهد هستیم.

حسین‌ عباسی‌نیا خبرنگاران را یار و یاور همیشگی توسعه گردشگری در مشگین‌شهر دانست و خاطرنشان کرد: بنده از همین تریبون از خبرنگاران درخواست دارم تا با پرداختن به بحث پارک جنگلی از نابودی آن جلوگیری کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه نفس‌های پارک جنگلی به شمارش افتاده و با ادامه این روند در چند سال آینده شاهد مرگ و نابودی این اکوسیستم طبیعی در مشگین‌شهر خواهیم بود، اظهار کرد: پارک جنگلی مشگین‌شهر یک بیمار نیمه جان است که اگر به موقع به داد آن نرسیم از بین خواهد رفت و نابودی این پارک سبب خواهد شد تا روزگاری از مشگین‌شهر نیز اثری بر جای نماند.
مدیرعامل پل معلق مشگین‌شهر حفظ و نگهداری از پارک جنگلی را نیازمند توجه همه مسئولان دانست و گفت: حیات گردشگری و توسعه مشگین‌شهر وابسته به زندگی و حیات پارک جنگلی است و اگر روزی شاهد از بین رفتن این مجموعه طبیعی باشیم باید منتظر مرگ طبیعت در این شهرستان نیز بود.
عباسی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به ییلاقات منطقه مشگین‌شهر و نبود یک راهبرد مشخص در معرفی و نگهداری این ییلاقات به عنوان میراث طبیعی اشاره کرد و افزود: اردبیل یک استان پرنعمت و ممتاز در عرصه گردشگری طبیعی است و ضروری است تا همه روستاها و بخش‌های آن در امر توسعه مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که ییلاقات مشگین‌شهر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و اگر راهبردی مشخص در این حوزه تعریف نشود در آینده‌ای نزدیک در این بخش نیز دچار مشکل خواهیم شد.
وی گسترش و توسعه گردشگری را در همه ابعاد یادآور شد و بیان کرد: امروز بعد از سرعین همه نگاه‌ها به سمت مشگین‌‌شهر است و ضروری است طوری برنامه‌ریزی شود تا این روند توسعه در همه بخش‌های مشگین‌شهر مشاهده شود و بدون دست‌اندازی به طبیعت بکر و تخریب آن جاذبه‌های این منطقه را در سطح وسیع و جهانی معرفی کنیم.
مدیرعمل مجموعه پل معلق با ابراز تاسف از اینکه اراضی سرعین را تفکیک کرده و با ساخت ویلا و ایجاد آبگرم‌های متعدد سیمای این شهر توریستی را به هم زدند، تصریح کرد: تا دو سال آینده مشگین‌شهر با اجرای طرح‌های متعدد و مطالعه شده گردشگری چهره‌ای متفاوت به خود گرفته و به یک منطقه بکر و نمونه طبیعی و گردشگری تبدیل خواهد شد.

عباسی‌نیا حوزه گردشگری استان را نیازمند آسیب‌شناسی جدی اعلام کرد و گفت: از همه کسانی که در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی در اردبیل فعالیت می‌کنند درخواست داریم تا نسبت به این آسیب‌شناسی اقدام کرده و مسئولان را در این خصوص به چالش بکشانند.
وی در پایان به حجم بالای کانال‌های تلگرامی و گاه با کیفیت پایین اشاره و اظهار کرد: تعدد بالای این کانال‌ها در فضای مجازی با هدف کار خبری سبب شده تا خبرنگاران از وظیفه اصلی خود دور بمانند که به نظر می‌رسد تجمیع و ادغام تمامی این کانال‌ها و در کنار آن ایجاد یک کانال باکیفیت می‌تواند بهترین تاثیرگذاری را در منطقه داشته باشد.
 
خبرنگار نباید زیرچتر حمایتی هیچ نهادی برود

در ادامه این مراسم یکی از پیشکسوتان عرصه خبر شهرستان مشگین‌شهر نیز آزاداندیشی و نشر آزاد اطلاعات را از خصوصیات بارز یک خبرنگار اعلام کرد و گفت: خبرنگاری که جرات انتشار آزاد اطلاعات و حق‌گوئی را داشته باشد قطعا در صدر قرار خواهد گرفت و مسئولان نیز در کنار وی خواهند بود.
مشکبار با بیان اینکه خبرنگار نباید زیر چتیر حمایتی هیچ نهادی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این صورت است که خبرنگار دچار قلم فروشی شده و هیچ اراده‌ای از از خود در بازتاب واقعیت‌ها را نخواهد داشت.

وی به سابقه چندین ساله خود در مطبوعات مشگین‌شهر و فعالیت در نشریه وراوی اشاره کرد و گفت: حق‌گوئی و بیان بی‌پروای مشکلات جامعه باید از خصیصه بارز یک خبرنگار باشد و در این صورت است که هیچ نهاد و ارگانی نمی‌تواند در مقابل این حق‌گوئی موضعی نامناسب بگیرد.
 
احترام بزرگان رسانه را حفظ کنید

زحمت‌دوست یکی دیگر از خبرنگاران باسابقه و پیشکسوت شهرستان مشگین‌شهر با تاکید بر رعایت اصل ادب و احترام در رسانه‌ها بیان کرد: حفظ احترام و رعایت جایگاه بزرگان رسانه باید مدنظر همه اصحاب رسانه در شهرستان باشد و خبرنگار نباید پشت همکار خود را خالی کند.
وی کار نوشتن و پرداختن به مسایل و معضلات جامعه را عبادت دانست و بیان کرد: ما قلم به دستان علیرغم اینکه با محدودیت‌ها و گاه رفتارهای نامناسب روبر شویم اما نباید هیچ گاه دست از حق‌گوئی برداریم که اگر خبرنگاری از ترس بازداشت و شکایت و ... پا پس بکشد بهتر است قلم را نیز زمین بگذارد.
 
پل معلق اعتبار و عامل توسعه مشگین‌شهر است

در این مراسم معاون فرماندار مشگین‌شهر نیز با اشاره به اینکه پل معلق یک نعمت برای شهروندان این منطقه محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما پل معلق را عامل اصلی توسعه گردشگری مشگین‌شهر می‌دانیم و از این بابت خدا را شاکریم که عوامل و دست‌اندرکاران این مجموعه در کنار توسعه عمرانی فرهنگ را نیز مقدم داشته‌اند.
ولی قاسمی با بیان اینکه در توسعه هر منطقه باید ابتدا فرهنگ آن رونق گیرد، خاطرنشان کرد: با ایجاد پل معلق در مشگین‌شهر و حضور متعدد گردشگران ما با فرهنگ جدید و ادبیات تازه‌ای از توسعه روبرو شدیم که امیدواریم با تداوم این حضور در مشگین‌شهر شاهد رونق روزافزون گردشگری و به تبع آن تولید ثروت در منطقه باشیم.

وی فرهنگ را زیربنای توسعه دانست و بیان کرد: در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اگر خواهان رشد و ترقی هستیم باید ابتدا به فرهنگ آن توجه داشته باشیم و سپس پار را فراتر گذاشته و به مقوله توسعه همه جانبه فکر کنیم.
قاسمی نقش رسانه‌ها را در توسعه منطقه یک نقش غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: نقد و انتقاد سازنده از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران قطعا سبب ایجاد تحول در همه بخش‌ها خواهد شد و در این صورت است که نارسائی‌ها و کاستی‌های جامعه برطرف خواهد شد.
وی با تاکید بر حمایت رسانه‌ها و اصحاب قلم از یکدیگر افزود: ما معتقدیم رسانه نباید رسانه را تنها بگذارند و این اتحاد و همدلی باید در همه فعالیت‌های این قشر ساری و جاری باشد تا بتوانند به پشتوانه یکدیگر مسایل و معضلات جامعه را مطرح و از مسئولان در باب اصلاح آن مطالبه‌گری داشته باشند.
در این مراسم که با پخش موسیقی زنده، خاطره‌گوئی خبرنگاران، شعرخوانی و ... همراه بود از خبرنگاران استانی و شهرستانی تجلیل شد.

همچنین خبرنگاران با حضور در محوطه پل معلق از این مجموعه زیبا و بی‌نظیر بازدید کردند.
پل معلق مشگین‌شهر به عنوان طویل‌ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

این پل بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال احداث شده‌است.

منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است. این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

این پل ۲ متر عرض، ۳۶۵ متر طول و ۸۰ متر از کف دره خیاوچایی ارتفاع دارد.
ارتفاع دکل پل ۲۱ متر و عمق فونداسیون کابل ۱۲ متر با کابل‌های ۷۰ میلی‌متری فولادی است و در ساخت عرشه پل از مواد پلیمری و کامپوزیتی طرح چوب با مقاومت بالا در مقابل رطوبت و حریق و ضربه و فشار به همراه صاعقه‌گیر و بادسنج و سنسورهای کنترل حرکتی و دمپرهای خنثی‌کننده رزونانس استفاده شده‌است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.