به گزارش ایرنا، با اجرای این طرح در مدت ۶ ماه، سه هزار و ۵۳۰ هکتار از اراضی هشت روستای شهرستان نیر به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

در اجرای این طرح و با تامین ۳۹۰ لیتر آب در ثانیه، اراضی هشت روستای سرخاب، گوگرچین، گوگه، وله زاقرد، قره تپه، بوران، ایرینجی و ویرثق به شبکه آبیاری کم فشار مجهز می‌شود.

بنا به گفته خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، با صرف ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار این طرح اجرا و تکمیل شده و آب اراضی زراعی ۶۶۳  نفر از کشاورزان منطقه از طریق منبع دائمی و پایدار و به شیوه شبکه آبیاری مدرن تامین می‌شود.

بنا به اعلام جهاد کشاورزی استان اردبیل، در اجرای این پروژه ۱۰ کیلومتر شبکه اصلی و ۷۰ کیلومتر شبکه فرعی احداث می‌شود و با اجرای آن، راندمان آبیاری در اراضی هشت روستای منطقه بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح، با اشاره به مشارکت هشت میلیارد ریالی بهره‌برداران کشاورزی این هشت روستای منطقه در اجرای این طرح گفت: جهاد کشاورزی در صدد تامین زیرساخت‌ تولید در همه حوزه‌های کشاورزی است.

خلیل نیکشاد افزود: قبل از سال 1397 سالانه حدود 500 هکتار سامانه آبیاری نوین در اراضی استان اردبیل احداث می‌شد ولی در دو سال اخیر، جهش قابل توجهی در این عرصه آغاز شده به طوری که سال گذشته یک هزار و 288 هکتار از اراضی دیم استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

وی با اشاره به آغاز مطالعات فنی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در 19 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بیان کرد: هم‌اکنون در بیش از هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، طرح‎های آبیاری نوین و تحت فشار در حال اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین از اختصاص 284 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال نیز برای اجرا و تکمیل طرح‌های در دست اجرا، بیش از 250 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

نیکشاد با اشاره به صعود 11 پله‌ای استان اردبیل در اجرای طرح‌های نوین آبیاری در یکسال اخیر گفت: به زودی عملیات اجرایی طرح آبیاری نوین در یک هزار و 500 هکتار از اراضی استان نیز آغاز می‌شود.

ابراهیم امامی فرماندار شهرستان نیر نیز در این آیین، اجرای پروژه آبیاری تحت فشار پایاب سد سرخاب را یک طرح زیرساختی برای توسعه کشاورزی منطقه عنوان کرد و گفت: با بهره‌‍برداری از این پروژه در 6 ماه آینده، تحول اقتصادی عمیقی در حوزه کشاورزی شهرستان نیر اتفاق می‌افتد.

1905/6016

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.