تاهمین چندی پیش ؛ خبر، منشا تولید و  پدید آورنده آن گرانسنگ و تاثیرگذار بود، خبری  که منتشر می‌شد با توجه به رعایت اصول و حرفه خبرنویسی و رعایت امانت‌داری و وفاداری به منبع خبر حکم حجت را داشت، خبری که از قلم یک خبرنگار تراوش می‌شد  و به مخاطب می ‌رسید به راحتی مورد پذیرش قرار می‌گرفت .

خبرنگاران تا چند سال پیش که حریمشان توسط خیل لشکر مجازی مورد تعدی قرار نگرفته بود برای  ورود به این عرصه آزمون های علمی و عملی سختی را سپری می‌کردند، کار در سازمان‌های خبری بویژه از نوع معتبر آن نیز منوط به داشتن مدرک مرتبط و یا گذراندن دوره‌های تخصصی بود، تجربه سالیان فعالیت در این عرصه عامل و اساس ارتقا و شهرت خبرنگاران بود.

اخبار زرد در قاموس خبرنگاری جایی نداشت، خبر بدون منبع و غیر مستند جایگاهی در میان اخبار انتشاری سازمان‌های معتبر خبری نداشت و صحت خبر سند لیاقت و حرفه‌ای  بودن خبرنگار بود، تا همین چندی پیش خبرنگار جماعت تعدادشان بسیار اندک بود و این حرفه سخت و زیان‌آور را با مخاطرات روحی و جسمی با جان دل به پیش می‌راندند.

فضای مجازی و جادوگر کوچکی به نام موبایل اما این روزها همه چیز را به هم ریخته و در این میان بیش از همه چیز هویت خبر و خبرنگاری به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

مرز شایعه و خبر حقیقی به هم ریخته و نوعی آنارشییزم بر فضای  رسانه‌ای حاکم شده است، در این بازار مکاره به راحتی و با هر نوع سلیقه افراد وارد صحنه شده و به تولید و ارائه انواع محصول می‌پردازند و در این میان زردی بدجوری فضای خبری  را آلوده ساخته است.

هیچ مرز و حدی برای ورود انبوه فعالان مجازی در حوزه نشر خبر  وجود ندارد و انبوه اطلاعات و اخبار درست و نادرست، مستند و غیر مستند بر فضای رسانه‌ای کشور سایه افکنده است، اکنون همه خبرنگار شده‌اند و جالب اینکه تازه به دوران رسیده‌ها  با دکان مجازی و اخبار زرد خود مسئولان را مورد تهدید  قرار داده و به زور برای خود نام نشانی برپا می‌کنند.

فضای مجازی و خبرنگاران مجازی با هویت‌زدایی از این شغل مقدس بدجوری به پیش می‌رانند، خبرنگاران اصیل و حرفه‌ای آرام آرام  در گوشه‌ای بایکوت شده و مجازی ها با کمک سرعت و زردگرایی خود و در مواقعی پرده‌دری  فضا را در اختیار خود می‌گیرند .

در این میان ارگان‌های فرهنگی و  متولیان رسانه همچنان در برابر این سیل هویت‌برانداز  منفعل عمل کرده و گویا هنوز  قصدی برای ساماندهی فضایمجازی و تعیین حریم قانونی برای فعالیت خبرنگاری در این فضا ندارند.

فضا بدجوری زرد شده و هویت حرفه‌ای رسانه متعهد به شدت به مخاطره افتاده و  باید جنبید که اگر دیر شود دیگر از حرفه‌ای‌گری در حوزه خبر و رسانه چیزی باقی نخواهد ماند.

سیفعلی موسی زاده / خبرنگار ایرنا اردبیل 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.