اصغر سلیمان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل روز سه‌شنبه در بازدید خبرنگاران از پروژه سد احمدبیگلوی شهرستان مشگین‌شهر گفت: این سد که  از نوع خاکی با هسته رسی بوده و گنجایش مخزن آن ۲۸ میلیون متر مکعب است آبگیری شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری می باشد.

وی : برای احداث این سد هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مهار آب‌های مرزی و برای شبکه آن هم ۷۰۰ میلیارد ریال  هزینه شده است. 

وی اظهار داشت: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از مجموع حجم آب ذخیره شده در مخزن این سازه برای مصارف کشاورزی، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برای تامین آب شرب و مابقی برای حیات رودخانه مشگین چای در نظر گرفته شده است. 

سلیمان‌زاده با بیان اینکه سد احمدبیگلو جزو معدود سدهای کشور است که همزمان با اجرای بدنه عملیات احداث شبکه پایاب آن نیز آغاز و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این سد بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی پایاب زیر پوشش آبیاری مدرن قرار خواهد گرفت.  

وی درباره عملیات اجرایی سد بفراجرد خلخال نیز گفت: این سدبا گنجایش بیش از ۶ میلیون متر مکعب در بالادست شهر خلخال با هدف تامین آب شرب در دست اجرا بوده و آماده افتتاح است.

به گفته وی ، این سد علاوه بر تامین آب شرب خلخال و ۳۰ روستای مجاور سد بخشی از آب اراضی کشاورزی پایاب را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این بازدید گفت: با تخصیص اعتبار مناسب از صندوق توسعه ملی سدهای تازه‌کند و عمارت گرمی امسال افتتاح و نگرانی‌ها از بابت تامین آب شرب این شهرستان برطرف می‌شود.

سلیمان زاده تشریح کرد: سد تازه‌کند انگوت شهرستان گرمی حدود ۹۷ درصد و سد عمارت نیز که بزرگترین سد شمالغرب کشور است در حال حاضر ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این دو سد، امسال به بهره‌برداری می‌رسند. 

سلیمان‌زاده  اظهار داشت: بعد از سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل در سال ۹۲ با موافقت مقام معظم رهبری تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به طرح های آبی شمال استان اردبیل در دستور کار قرار گرفت و تا کنون  این طرح ها پیشرفت قابل قبولی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات به طرح‌های آبی شمال استان به صورت گسترده انجام شده، گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان تا به امروز از صندوق توسعه ملی به چهار طرح بزرگ سد تازه کند انگوت، سد عمارت، سد احمد بیگلو و شبکه پایاب خدا آفرین اختصاص یافته و این پروژه ها در مراحل نهایی تکمیل قرار دارند.

پایاب خداآفرین روند مطلوبی دارد

سلیمان زاده با تشریح روند اجرایی پایاب سد خداآفرین افزود: طرح آبیاری و زهکشی سدخداآفرین مهم ملی بوده و در۲ استان اردبیل و آذربایجان شرقی عملیاتی شده است، شبکه پایاب سد خداآفرین بالغ بر ۱۴۴ کیلومتر طول داشته که از این میزان ۹۲ کیلومتر در استان اردبیل قرار داشته و اجرا می شود.

به گفته وی ، پروژه پایاب سد خداآفرین از چهار ناحیه تشکیل شده  که ناحیه اول با ۲۳ ایستگاه پمپاژ تکمیل و در حال کشت است، ناحیه دوم هم آماده واگذاری بوده و ناحیه سوم و چهارم هم در صورت تامین اعتبار لازم یک ساله به اتمام می‌رسد.

۷۱۱۰/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.