رئیس آموزش و پروش شهرستان مشگین شهر گفت: در سنجش کلامی، مهارت زبانی مد نظر نیست و مهارت ذهنی و هوشی سنجیده می شود و ما ملزم به سخن گفتن با زبان مادری کودک هستیم تا در نتیجه سنجش خللی وارد نشود. لذا در هیچ یک از مراحل سنجش از زبان فارسی برای آزمودن مهارت ذهنی کودکان استفاده نمی شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، رضا نوری زاده رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان مشگین شهر در گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با خبر اجرای طرح بسندگی زبان فارسی در این شهرستان اظهار کرد: بحث اجرای این طرح در شهرستان یک شیطنت رسانه ای بوده و به هیچ وجه انجام نپذیرفته است. نه تنها در مشگین‌شهر بلکه در هیچ کدام از استان های کشور اجرا نشده است.
وی ادامه داد: همه ما دغدغه فرهنگ و زبان مادری را داریم بطوریکه طرح بسندگی زبان فارسی که در آموزش و پرورش مطرح شده بود با فشار نمایندگان ترک زبان و از جمله نماینده شهرستان مشگین شهر مواجه شده بود مسکوت ماند.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه طرح بسندگی زبان فارسی به هیچ یک از ادارات آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران برای اجرا ابلاغ نشده است، یادآور شد: طرح مترقی سنجش سلامت نو آموزان برای ورود به دبستان حدود ۲۵ سال است که همزمان و هم راستا با دیگر کشورهای پیشرفته در ادارات آموزش و پرورش کشور ما نیز در حال اجرا است.
وی بیان کرد: شیوه اجرای این سنجش به گونه ای است که نو‌آموز در این طرح از نظر بینایی، شنوایی، جسمانی و توانایی‌های تحصیلی مورد آزمایش و سنجش قرار می گیرد تا توانایی های تحصیلی کودک در دو مرحله بررسی قرار می گیرد.
نوری زاده یادآور شد: مرحله اول این سنجش کلامی بوده و مرحله دوم به وسیله آزمون های عملی است بطوریکه در مرحله کلامی با نوآموز سخن گفته می شود که این گفتگو نه با زبان های دیگر که باید به زبان مادری کودک باشد تا کودک احساس بیگانگی نداشته باشد. 
وی اضافه کرد: اساسا در این مرحله مهارت زبانی نوآموز مد نظر نیست و مهارت ذهنی و هوشی کودک سنجیده می شود و ما ملزم به سخن گفتن با زبان مادری کودک هستیم تا در نتیجه سنجش‌ها خللی وارد نشود.
وی در مورد خبر مربوط به کودک روستایی که در کانالهای تلگرامی مطرح شده بود گفت: این نوآموز احتمالا در مرحله اول یعنی تست هوش نتوانسته است نمره قبولی بگیرد و  برای بررسی بیشتر به تست تخصصی ارجاع داده شده است بطوریکه انعکاس نادرست این مسئله باعث ایجاد حواشی شده است که گویی این کودک به دلیل عدم توانایی در سخن گفتن به زبان فارسی به مدرسه استثنایی انتقال داده شده است این مسئله را قویا تکذیب می کنم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.