مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: همزمان با هفته بهزیستی، اولین مرکز رفاه کودک و خانواده در اردبیل راه‌اندازی شد.

به گزارش ایلنا از اردبیل، بهزاد ستاری در مراسم افتتاح پروژه‌های شهرستان اردبیل اظهار کرد: در گرامیداشت هفته بهزیستی در سطح استان 75 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد که 50 واحد مسکن معلولان و زنان سرپرست خانوار، 10 مرکز مشاوره عمومی و تخصصی، مرکز کودک ناشنوا و کم‌شنوا، خانه کوچک معلولان، مرکز مشاوره ژنتیکی در مشگین‌شهر، گروه همیار سپرست خانوار و... از جمله این طرح‌ها و پروژه‌هاست.

وی به فعالیت 75 مرکز مشاوره در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: سومین مرکز کودک ناشنوا و کم‌شنوا و خانواده در پارس‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

سیاست تلفیق معلولان با سایر اقشار جامعه دنبال می‌شود

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل سیاست ادغام و تلفیق معلولان را با سایر گروه‌های جامعه برای انجام یک زندگی ساده و عادی یادآور شد و افزود: در همین راستا خانه‌های کوچک معلولان با ظرفیت پذیرش 10 نفر راه‌اندازی می‌شود که در گروه سنی بالای 14 سال در این مراکز را شاهد هستیم.

ستاری بیان کرد: با راه‌اندازی اولین خانه کوچک معلولان ذهنی امیدواریم تا پایان سال مراکز دیگری نیز در سایر مناطق استان راه‌اندازی شود تا به دور از مراکز تجمعی در این خانه‌ها امکان زندگی عادی و راحت برای معلولان فراهم آید تا در کنار انجام کارهای روزانه و یادگیری آموزش‌های حرفه‌ای و شغلی بتوانند در زندگی خود شاداب و سرحال برنامه‌های خود را به پیش ببرند.

راه اندازی مراکز رفاه کودک و خانواده، ابتکاری خوب در سطح کشور

وی همچنین به راه‌اندازی مرکز رفاه کودک و خانواده اشاره کرد و گفت: اولین مرکز رفاه کودک و خانواده با نام خانه فیروزه‌ای در خیابان حافظ اردبیل راه‌اندازی شد که ابتکاری خوب در سطح کشور محسوب می‌شود و امیدواریم به زودی در دو نقطه از شهر اردبیل این مراکز فعالیت خود را آغاز کنند تا خانواده‌ها به صورت موقت و در شرایط نیاز به صورت ساعتی فرزندان خود را به این مجموعه‌ها بسپارند تا امکان آموزش و تربیت سالم آنها فراهم آید.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، کتابخانه مشارکتی بهزیستی نیز افتتاح شد تا در این کتابخانه،  خدماتی را به همکاران و همچنین محققان، پژوهشگران، دانشجویان و اهالی مطالعه ارائه کنیم افزود: افتتاح مرکز مشاوره ژنتیکی در مشگین‌شهر به مناسبت هفته بهزیستی انجام می‌شود تا امکان استفاده بیش از 21 هزار نفر در طول سال از این مشاوره‌ها میسر شود.

افتتاح 25 پروژه مرتبط با مددجویان بهزیستی در یک روز

وی راه‌اندازی نمایشگاه توانمندی‌های سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را در پیاده راه اسفریس به همراه راه‌اندازی گروه همیار سرپرست خانوار به مناسبت هفته بهزیستی یادآور شد و اظهار کرد: در مجموع امروز در شهرستان اردبیل شاهد افتتاح و راه‌اندازی 25 پروژه بودیم که مهمترین آن 6 مرکز مشاوره، 19 مسکن مددجویی و پروژه‌های دیگر مرتبط با فعالیت سازمان بهزیستی بوده است.

فعالیت 75 مرکز مشاوره عمومی و تخصصی  در استان

مدیر دفتر مشاوره بهزیستی استان اردبیل نیز در مراسم افتتاح مرکز مشاوره عمومی و خدمات روانشناختی هستی‌بخش اظهار کرد: از 75 مرکز مشاوره عمومی و تخصصی 37 مرکز مشاوره سلامت روان، 13 دفتر مشاوره عمومی، 6 دفتر مشاوره تخصصی و ... است که در اردبیل با نظارت و همراهی بهزیستی فعالیت می‌کنند.

مینا نجف‌نژاد مدیر مرکز مشاوره هستی‌بخش نیز از ارائه تخفیف 30 درصد به خانواده‌های نیازمند در ارائه مشاوره و همچنین ارائه مشاوره رایگان برای بهبودیافتگان از دام اعتیاد و خانواده‌های آنها را یادآور شد و تصریح کرد: ما در مدارس ابتدائی درصدد اجرای طرح «باید بدانیم» هستیم تا کودکان و نوجوانان ما با مسایل و موضوعات روانشناسی آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: در پارک بانوان برنامه‌هایی در راستای شاد زیستن این قشر در حال اجراست و ما طرح ازدواج بدون شکست در دانشگاه‌ها را نیز به جد دنبال می‌کنیم.

کم تحرکی کودکان جزو دغدغه های سازمان است

در ادامه معاون اجتماعی بهزیستی استان اردبیل نیز به زندگی دغدغه‌مند خانواده‌ها و کم تحرکی کودکان اشاره کرد و گفت: با صدور مجوز برای راه‌اندازی مراکز رفاه کودک و خانواده سعی داریم تا در یک محیط مناسب نسل آینده را با مهارت‌ها و توانمندی‌های بیشتر در ورود به زندگی اجتماعی آشنا کنیم.

خسرو امیدوار بیان کرد: این مراکز خدماتی بالاتر از مهدهای کودک ارائه می‌کنند و خانواده‌ها نباید دغدغه‌ای از بابت استانداردسازی فضای آموزشی، بکارگیری تجهیزات و یا سلامت فرزندان خود داشته باشند چرا که این مراکز به دوربین‌های مناسب مجهز شدند.

وی فعالیت 385 مهد کودک را در استان

با پذیرش 11 هزار و 800 کودک یادآور شد و اظهار کرد: استان اردبیل از نظر توسعه مهدهای کودک و سلامت و ایمنی در این مجموعه‌ها جزو استان‌های پیشرو در کشور است که در این مجموعه‌ها سعی بر ارائه آموزش‌های مستمر، کیفی و قابل قبول برای کودکان است.

اجرای طرح مراکز رفاه کودک و خانواده بیشتر می‌شود

جعفرزاده مدیر اولین مرکز رفاه کودک و خانواده نیز بیان کرد: با اشتغالزایی 6 نفر این مجموعه به خانواده‌ها در شیفت صبح و عصر ارائه خدمات می‌کند که ما حتی در شیفت شب نیز برای پزشکان، پرستاران و ماماها آمادگی ارائه خدمات به صورت تئوری و عملی را به همراه ارائه آموزش‌های عملی مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به افتتاح  خانه کوچک معلولان ذهنی آوای رضوان همچنین در هفته بهزیستی گفت: در این خانه 11 معلول به صورت معمولی و عادی زندگی می‌کنند و در کنار کارهای روزانه در رشته‌های مختلف حرفه‌آموزی و برپایی اردوهای زیارتی و تفریحی برای آنها در نظر گرفته شده است.

یعقوبی معاون بهزیستی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه  تا پایان سال دو تا سه خانه دیگر معلولان در مناطق مختلف استان اردبیل راه‌اندازی خواهد شد تا امکان ارائه خدمات به این اقشار فراهم آید، گفت: این خانه‌ها به دور از مجموعه‌های تجمعی و مراکز نگهداری شبانه و روزانه معلولان منطبق بر الگوی کشور آلمان خدمات ارائه می‌کنند تا این معلولان در کنار سایر خانواده‌ها حس زندگی و ارتقای مهارت را تجربه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.