دبیران اول سفارتخانه های 5 کشور اروپایی در جلسه مشترک با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آمادگی خود برای معرفی قابلیت های سرمایه گذاری گردشگری استان اردبیل برای سرمایه گذاران اروپایی خبر دادند.   به گزارش ایسنا، منقطه اردبیل، دبیران اول سفارتخانه های اتریش، بریتانیا، سوئد، اسلوونی و لهستان در جلسه مشترک با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آمادگی خود برای معرفی قابلیت های سرمایه گذاری گردشگری استان اردبیل برای سرمایه گذاران اروپایی خبر دادند.
در این جلسه که در اتاق جلسات مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، صغری فرشی با اشاره به اینکه استان اردبیل قابلیت های ویژه ای در حوزه گردشگری دارد، بیان داشت: اقلیم متنوع و جاذبه های طبیعی استان اردبیل می تواند این استان را به مقصد اول گردشگری در کشور و منطقه تبدیل کند.
وی با اشاره به اینکه حدود 1 و نیم میلیون نفر سالانه از گمرگ بیله سوار تردد می کنند، گفت: وجود بیش از 100 چشمه آبگرم طبیعی در دامنه های کوه سبلان قابلیتی برای جذب گردشگران سلامت کشور آذربایجان است.   معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: دشت مغان در شمال استان نیز از دیگر قابلیت های گردشگری در حوزه کشاورزی می باشد که در اقلیمی متفاوت تر از منطقه مرکزی استان اردبیل قرار دارد.
فرشی با اشاره به اینکه قابلیت های تاریخی استان اردبیل می تواند جاذبه خوبی برای توریست های اروپایی قلمداد شود، اضافه کرد: وجود مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و پایگاه ملی شهر یری دو جاذبه عمده تاریخی استان اردبیل محسوب می شود.
وی با دعوت از سرمایه گذاران اروپایی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری، افزود: پکیج فرصت های سرمایه گذرای چندزبانه در حوزه های مختلف گردشگری برای ارایه به سرمایه گذاران خارجی احصا شده است که در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
الکساندر ریگر، رییس شبکه موسسات ملی فرهنگی اروپایی در ایران در این جلسه تصریح کرد: لازم است گردشگری در تمامی مناطق ایران توسعه پیدا کند و این موضوع تنها مختص به برخی از شهرهای گردشگرپذیر ایران نباشد.
وی گفت: ما به همین دلیل اردبیل را به عنوان مقصد بعدی برای معرفی به گردشگران کشورهای خود انتخاب کردیم.
ریگر ادامه داد: ما منتظر پیشنهادات و ایده های مسوولان استان اردبیل در خصوص گردشگری هستیم و این برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
معاون سفیر اتریش اضافه کرد: در مرحله بعد بعد از بررسی پیشنهادات مسوولان اردبیل ایده های انتخاب شده را برای اجرایی شدن به شما پیشنهاد خواهیم داد.
دوبراوکا شکرانیا، معاون سفیر اسلوونی در ایران در این جلسه با اشاره به ظرفیت بی نظیر گردشگری غذا در استان اردبیل، اظهار کرد: اردبیل غذاهای سنتی و دسرهای خوش طعمی برای عرضه در سطح بین المللی دارد.
وی افزود: اسلوونی به خاطر داشتن عسل های مرغوب در سطح اروپا شهرت خاصی دارد اما من مطمین هستم که عسل اردبیل از نظر کیفی بی نظیر است.
 معاون سفیر اسلوونی در ایران تصریح کرد: توجه به این موضوع به تنهایی می تواند باعث تبادل تجربیات مشترک در حوزه تولید عسل شود و ما آماده همکاری در این زمینه با فعالان این حوزه در استان اردبیل هستیم.
ویتسیش اونلت، معاون سفیر لهستان نیز در این جلسه بیان کرد: مردم ایران ولهستان قرابت فرهنگی زیادی دارند و ما خواستار استمرار این روابط بین دو ملت ایران و لهستان هستیم.
وی گفت: تعداد گردشگران لهستانی روز به روز در کشور ایران افزایش می یابد و این نشان دهنده علاقه مردم لهستان به فرهنگ و تارخی کشور ایران است.
معاون سفیر لهستان همچنین افزود: استان اردبیل جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیری دارد و ما باید این استان را بیشتر از این در بین مردم لهستان معرفی نماییم.
در این دیدار سوالاتی از سوی معاون سفرای 5 کشور اروپایی در خصوص آداب و رسوم و فرهنگی مردم استان اردبیل، صنایع دستی و میزان گردشگران داخلی و خارجی در این استان مطرح شد.
در این جلسه همچنین ژیل ویتکا، معاون سفیر بریتانیا در کشورمان با اشاره به ظرفیت های صنایع دستی استان اردبیل تاکید کرد: ما سعی داریم صنایع دستی استان اردبیل را بهتر بشناسیم و آن را برای مردم اروپا معرفی کنیم.
وی بیان داشت: مردم استان اردبیل بسیار میهمان دوست هستند و این موضوع می تواند باعث حضور گردشگران بیشتری از اروپا در این منطقه شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در این خصوص اظهار داشت: اردبیل به علت برخورداری از اقلیم متفاوت و تنوع فرهنگی غنی از تنوع ویژه ای در حوزه صنایع دستی برخوردار است.
فرشی افزود: تکریم فرش شیخ صفی در موزه ویکتوریا آلبرت لندن و شهرت جهانی این فرش نشان دهنده تکریم فرهنگ غنی استان اردبیل در سطح بین الملل است و ما در این خصوص آماده همکاری با کشورهای اروپایی هستیم.
در این جلسه کارل ماگنوس نیلسون، معاون وزیر سوئد در ایران نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان اردبیل بیان داشت: ارتباط خوبی بین دو کشور ایران و سوئد برقرار است و بیشتر از یک درصد مردم سوئد در ایران به دنیا آمده اند که این نشان دهنده دوستی دو ملت است.
وی افزود: ایده های خوبی برای توسعه گردشگری در استان اردبیل مطرح شد و ما حاضریم در این حوزه با مسوولان اردبیل همکاری کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.