معاون شهرسازی شهرداری اردبیل گفت: در سه ماهه امسال 29 بنای غیرمجاز در شهر اردبیل قلع و قمع شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، یوسف محمدی در جلسه زمین‌خواری که در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: پدیده زمین‌خواری دارای آثار زیانباری است که در شکل‌گیری آن اقدامات خلاف قانون به ویژه ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل و حریم شهرها زمینه انحرافات گسترده‌ای را فراهم کرده است.
وی حریم شهر اردبیل را 6 هزار و 700 هکتار و حوزه استحفاظی این شهر را بالغ بر 18 هزار و 360 هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: نگهداری و صیانت از محدوده و حریم شهری با این وسعت کار بسیار دشوار و سنگینی است که ضرورت دارد در کنار شهرداری سایر دستگاه‌ها نیز دست به دست هم دهند تا ساخت و سازهای غیرمجاز و برخی تعرض و تخلفات در این بخش به حداقل برسد.
معاون شهرسازی شهرداری اردبیل افزود: ما قبل از سال 96 هیچ آمار و اطلاعات دقیقی از ساخت و سازهای غیرقانونی نداشتیم اما تلاش کردیم تا با جمع‌آوری اطلاعات و ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده 100 زمینه برخورد جدی با عوامل و عناصر متخلف را فراهم کنیم.
محمدی گفت: درسال گذشته در خارج از محدوده 206 مورد و در داخل محدوده نیز 19 مورد تخلف ساخت و ساز ثبت شد که ما به جد با عوامل و عناصر اصلی این موضوع برخورد کردیم که البته قدم اول در این حوزه توجه به برنامه‌های پیشگیرانه بوده است.
وی بیان کرد: در سه ماهه اول امسال در داخل محدوده 104 تخلف و خارج از محدوده نیز 113 تخلف به ثبت رسید که ما بخشی از پرونده‌ها را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دادیم.
معاون شهرسازی شهرداری اردبیل آمار قلع و قمع‌ها را در سال 96 بالغ بر 33 مورد و در سال 97 نیز 61 مورد اعلام کرد و گفت: در سه ماهه سالجاری 29 مورد قلع و قمع بنای غیرمجاز انجام شده که 23 مورد آن داخل محدوده و 6 مورد نیز در اطراف و حریم شهر اردبیل بوده است.
محمدی به تلاش شهرداری اردبیل برای اخذ سند مالکیت و تثبیت این موضوع در اراضی متعلق به این مجموعه اشاره و تصریح کرد: ما سال گذشته برای 57 هزار مترمربع سند مالکیت گرفتیم و موفق شدیم بیش از یک هزار و 11 مترمربع اراضی تصرف شده را به شهرداری برگردانیم.

وی اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال نیز شهرداری اردبیل برای یک هزار و 592 هزار مترمربع اراضی تحت مالکیت خود سند مالکیت 6 دانگ دریافت کرده و 8 هزار مترمربع اراضیی تصرف شده را نیز به شهرداری برگردانده است.
معاون شهرسازی شهرداری اردبیل بیان کرد: در سال‌های گذشته با همکاری دادگستری استان اردبیل و در راستای پیشگیری از وقوع ساخت و سازهای غیرمجاز مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری با اکیپ‌های تلفیقی شهرداری و دادگستری و نیروی انتظامی فعال شدند تا از گسترش بی‌رویه ساخت و سازها در حاشیه شهرها جلوگیری شود.
محمدی افزود: تمام دستگاه‌های دخیل در این حوزه ضمن بازدید سعی می‌کنند تا برای ساخت و سازهای غیرمجاز محدودیت در ارائه خدمات ایجاد کنند که با اقدمات پیشگیرانه تعیین حدود و حریم شهری و همچنین رپل‌گذاری و نصب بنر و اقلام تبلیغی اطلاع‌رسانی سعی کردیم تا همشهریان را نسبت به عواقب ساخت و سازهای غیرمجاز مطلع و آگاه کنیم.
وی بخشی از این ساخت و سازها را در منطقه ملاباشی، گلمغان و محلات سیزده‌گانه اعلام و اظهار کرد: در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز شهرداری اردبیل اقدام به اجرای طرح کمربندی سبز به مساحت 967 هکتار، توسعه پارک‌ها و نهال‌کاری در حریم رودخانه‌ها و همچنین ارائه اخطار به شهروندان و آگاهی‌بخشی به آنها کرده است.
معاون شهرسازی شهرداری اردبیل با اشاره به برنامه‌های آتی شهرداری اردبیل در این حوزه خاطرنشان کرد: پیگیری برای راه‌اندازی دبیرخانه مرکزی ماده 100، فعال کردن کارگروه‌های کمیسیون ماده 100، افزایش اکیپ‌های نظارت و اجرائیات در جلوگیری از زمین‌خواری و توجه به موضوع بازآفرینی شهری، ارائه آموزش‌های لازم برای نیروهای اجرائیات، توانمندسازی ادارات در مدیریت پیشگیری، افزایش اختیارات حقوقی و اجرایی نیروهای اجرائیات و ضابطین قضائی و همچنین اجرای دقیق حکم تخریب و قلع و قمع انجام داده است.

محمدی ادامه داد: ما با بروز کردن آخرین آمار و اطلاعات پرونده‌های تخریب اراضی دولتی و ساخت و سازهای غیرمجاز نسبت به ساماندهی آنها اقدام کردیم به طوری که در حال حاضر 6 هزار و 500 پرونده در شهرداری در این حوزه موجود است که ما نسبت به بررسی و صدور آرا و اقدامات قانونی در این زمینه اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه با اقدامات قاطع شهرداری اردبیل جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شده و صدور احکام اعم از تخریب، قلع و قمع و اقدامات منطقی در این زمینه مورد توجه و دقت قرار گرفته است، تصریح کرد: با فعال کردن واحد اجرای احکام در مناطق و بکارگیری نیروهای متخصص سعی می‌کنیم تا روند صدور و اجرای احکام سرعت گیرد ولی در کنار آن ما همچنان از ساخت و ساز غیرمجاز، تخریب اراضی ملی، کاربری‌های عمومی، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و همچنین برداشت مصالح به شکل غیرقانونی جلوگیری می‌کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.