فرآیندی که از تولید تا مصرف آب سپری می‌شود فرآیندی پیچیده و در عین حال حساس برای کنترل کیفی در آزمایشگاه‌های تخصصی است که برآیند آن نشان می‌دد 100 درصد سالم و ایده‌آل برای شرب است.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، در بازدید خبرنگاران و جمعی از اصحاب رسانه از آزمایشگاه و تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل بازدید معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان اردبیل اظهار کرد: واحد کنترل کیفی آب شرب اردبیل وظیفه تامین آب شرب سالم و همچنین دفع بهداشتی فاضلاب را برعهده دارد تا در بهترین شرایط سلامت مردم تضمین شود.

مسعود خیرجو با قدردانی از تلاش خبرنگاران در حوزه اطلاع‌رسانی خاطرنشان کرد: خبرنگاران و نویسندگان در حقیقت مسیر آینده جامعه را مشخص می‌کنند و در هر جامعه‌ای که خبرنگاران با صداقت و احساس مسئولیت قلم بزنند زمینه توسعه و پیشرفت جامعه فراهم می‌آید.

وی افزود: ما هم در تولید آب و هم پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها منطبق بر استانداردهای تعریف شده وظیفه نظارت و کنترل دقیق کمی و کیفی را داریم به طوری که این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه معتبر و مرجع در شمالغرب کشور با نمونه‌برداری‌هایی که انجام می‌دهند سعی دارند تا به صورت شیمیایی، فیزیکی و میکروبی سلامت آب اردبیل را مورد رصد قرار دهند.
معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان اردبیل بیان کرد: حفظ سلامت و بهداشت مردم خط قرمز ماست و ما با هیچ کسی در این زمینه تعارف نداریم به طوری که روزانه 22 مورد از نقاط مختلف شهر نمونه‌برداری و 20 مورد کلرزنی آنلاین نیز انجام می‌شود.

خیرجو به پایش میکروبی، فلزات سنگین، بیولوژیکی و همچنین کنترل پساب فاضلاب به عنوان عملیات تعریف شده در این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: ما به شکل 100 درصد مطلوبیت آزمایش‌های میکروبی و تا 99 درصد آزمایش مربوط به کلر باقیمانده را شاهد هستیم و از این روی می‌توان گفت؛ آب شرب اردبیل از هر جهت شرایط ایده‌آلی دارد و مرکز بهداشت شهرستان نیز به صورت روزانه با دقت کامل در این حوزه نظارت دارد.

وی بو و طعم آب اردبیل را مربوط به برداشت آب از بخش سطحی اعلام کرد و افزود: تا مهرماه با افتتاح برج آبگیر این مشکل نیز رفع خواهد شد، هر چند که مذاق و ذائقه افراد در مصرف آب متفاوت است و این هیچ ارتباطی با کیفیت آب ندارد.

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان اردبیل آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب شهری اردبیل را در شمالغرب کشور بی‌نظیر توصیف و اظهار کرد: ما دو ایزو در سال‌های گذشته دریافت کردیم و با رعایت تمامی فاکتورهای تعریف شده کیفیت آب اردبیل از هر لحاظ ممتاز و در حد مطلوب می‌باشد.

خیرجو ادامه داد: ما در ماه‌های گذشته 24 چاه را در شهر اردبیل به دلیل داشتن آرسنیک از مدار مصرف خارج کردیم ولی همچنان 13 چاه را در آبی‌‌بیگلوی اردبیل مورد استفاده قرار می‌دهیم.
وی به استفاده مردم از دستگاه‌های تصفیه آب اشاره و خاطرنشان کرد: به هیچ وجه کم یا بالا بودن برخی از مواد و فلزات در آب تاثیری در کیفیت آنها ندارد و به یقین مردم در استفاده معمولی از آب شرب اردبیل نباید دچار تردید شوند چرا که در حال حاضر ما بهترین و باکیفیت‌ترین آب را در شهر اردبیل تحویل مردم می‌دهیم.
آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب شهری اردبیل با تجهیز امکانات مدرن و نیروی انسانی مجرب به صورت دقیق و حساس آنالیز فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب شرب اردبیل را برعهده دارد که از هر لحاظ این آزمایشگاه اعم از آب شهری و روستایی مجهز به مدرن‌ترین امکانات است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، خبرنگاران در این بازدید با حضور در آزمایشگاه آبفای روستایی نیز پای صحبت‌های معاون بهره‌برداری آبفای روستایی نشستند که به صراحت از تامین آب سالم برای 980 پارچه روستا خبر داد.
هاشمی بیان کرد: ما علاوه بر کلرزنی سعی داریم کیفیت آب تحویلی به روستائیان را به صورت دقیق و از جهات مختلف مورد رصد قرار دهیم به طوری که ما 36 نفر در مناطق روستایی مامور کلرسنجی داریم که در برخی از روستاها نیز امر کلرزنی و کلرسنجی توسط نیروهای مقیم انجام می‌شود.

وی از فعالیت 7 آزمایشگاه در حوزه آبرسانی روستایی در شهرهای مختلف استان خبر داد و گفت: به زودی در نمین نیز آزمایشگاه ما فعال خواهد شد.
هاشمی کیفیت آب روستاها را تامینی از تصفیه‌خانه، چاه، قنات و چشمه در حد استاندارد اعلام کرد و افزود: حتی در آبرسانی به شکل سیار و از طریق تانکر نیز در کنار کلرزنی ارتقای کیفیت آب مدنظر است.

وی به آزمایش‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی در این آزمایشگاه با تلاش متخصصان این حوزه اشاره و اظهار کرد: ما در روستاهای تحت پوشش که زیرنظر آب و فاضلاب روستایی است به صورت دقیق کنترل و ارزیابی‌ها را انجام می‌دهیم و در روستاهای غیرتحت پوشش از طریق خانه‌های بهداشت عملیات کلرزنی و کلرسنجی و نظارت بر تامین آب شرب سالم انجام می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب شهری اردبیل نیز در بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه یامچی بیان کرد: تصفیه‌خانه آب اردبیل با ظرفیت 1400 لیتر در ثانیه 15 سال پیش به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر ظرفیت آن به 1475 لیتر در ثانیه رسیده است.

نوخواه افزود: ما بعد از هوادهی در دو مرحله آشغالگیری دانه‌درشت و دانه‌ریز را انجام داده و آب در حوضچه مورد نظر به شرایط زلال و شفاف می‌رسد.

وی با بیان اینکه با تکنولوژی و تلاش نیروهای متخصص تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل با قوت و قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: سالانه 500 میلیون تومان صرف تامین، نگهداری و اعتلای بهره‌روی این تصفیه‌خانه می‌شود تا به شکل مدرن موقعیت آن حفظ شود.
مدیر آب و فاضلاب شهری اردبیل به بازدید برخی از کارشناسان آب و فاضلاب از تاسیسات شهر دیتلند هلند و آشنایی با تاسیسات آبرسانی این شهر اشاره کرد و گفت: براساس الگوهای جهانی ما کار را در دو دهه اخیر به پیش بردیم و در نهایت در یک پروسه تعریف شده و با صرف 8 میلیارد تومان توسعه آبرسانی به شهر اردبیل، سرعین و 45 روستای مسیر به انجام رسید.
نوخواه روند خط انتقال تا مخزن شورابیل و انتقال آن به نقاط تعریف شده را یادآور شد و افزود: اولین انشعاب این تصفیه‌خانه مربوط به مجتمع شهید کسایی و تجهیز ساختمان تله‌متر، دومین انشعاب مربوط به شهر سرعین، سومین انشعاب مخزن شام اسبی، چهارمین انشعاب مخزن کارشناسان، پنجمین انشعاب محدوده شهرک کوثر و دادگستری، ششمین انشعاب شورابیل مرتفع و آخرین مخزن نیز شورابیل پائین بوده است.
وی هدف از راه‌اندازی سیستم تله‌متر را مدیریت یکپارچه و آنلاین در تولید، انتقال و مصرف آب اعلام کرد و گفت: ما به صورت دقیق و با 80 دوربین این فرآیند را به شکل هوشمند و دقیق پایش می‌کنیم و سالانه نیز با تامین 500 میلیون تومان بروزرسانی این تصفیه‌خانه انجام می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب شهری اردبیل در پایان بیان کرد: تصفیه‌خانه اردبیل در کنار تمام امکانات و تجهیزات مدرت به نیروی مجرب و متعهد و کارشناسان زبده آراسته است که از جمله نقاط قوت ما به شمار می‌رود.
خبرنگاران در این بازدید دو ساعته از نزدیک با روند تولید، انتقال و تزریق آب شرب سالم به لوله‌های مصرف آشنا شدند تا به نمایندگی از افکار عمومی نسبت به سالم بودن و کیفیت آب تولیدی اردبیل اطمینان داشته و خط بطلانی بر برخی اظهارنظرهای احساسی و غیرکارشناسی در مورد آلودگی آب اردبیل کشیده شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.