به گزارش ایرنا ، دکتر غلامرضا غفاری روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال افزود: افزایش میل مصرف به این دارو در بین دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات برای افزایش چریان خون مغز ، پیشگیری از خواب آلودگی ، افزایش مقاومت بدن و ارتقای ضریب هوشی امکان اعتیاد مصرف کنندگان این دارو را افزایش می دهد.
او با بیان اینکه موارد مصرف داروی ریتلاین تنها برای رفع برخی ناراحتی های مربوط به کودکان دارای نارسایی خون به مغز می باشد، گفت: مصرف این دارو بصورت مکرر در بین جمعیت جوان برای حل مشکلات درسی در زمان امتحانات اعتیادآور و بسیار عواقب خطرناک و جبران ناپذیری بهمراه خواهد داشت.
دکتر غفاری اظهار داشت: در بسیاری از موارد قرص های ریتلاین را از رو پوش خود خارج و برای عوام فریبی به صورت پیشنهاد داروی برطرف کننده ضعف بدن و یا سردرد به افراد توصیه می شود که باید مراقب این گونه پیشنهادات در محافل باشیم.
او افزود: ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی ، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه ‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998 دانشجویان ، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شب های امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند.
وی گفت: همان طور که خطر مصرف قرص های ریتلاین جمعیت دانش آموزی و دانشجویی را تهدید می کند استفاده و مصرف قرض های ترامادون در بین رانندگان جهت رفع خستگی و افزایش مقاومت بدن برای رانندگی بیشتر این افراد را در معرض خطر اعتیاد به این داروها تهدید می کند.
او با انتقاد از نحوه ارائه دارو در بیشتر داروخانه های خلخال توسط نسخه پیچ های متعدد به جای بکارگیری مسئول فنی و ارائه دارو با نسخه پزشک اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش مصرف قرص های اعتیاد آور در بین آحاد مختلف افزایش تخلفات مربوط به نحوه ارائه دارو در سطح داروخانه ها است.
او گفت: تشکیل جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر و اجرای مصوبات بر روی کاغذ راه حل درستی برای مقابله با معضل اجتماعی چند وجهی مواد مخدر نیست.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.