مبلغ مذهبی و امام جماعت جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: بنا به سفارش قرآن و تاکید احادیث متعدد، ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» امورات را از ابتر شدن محفوظ می‌دارد. 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، حجت الاسلام جعفری، در کارگاه آموزشی «تدبر در قرآن کریم» که به همت معاونت فرهنگی برای اعضا و کارکنان این نهاد انقلابی برگزار شد، گفت: سوره حجرات معروف به سوره اخلاق است که از موارد مهم برای استفاده دانشگاهیان محسوب می شود. این سوره، سوره مدنی است که مخاطبان آن کسانی هستند که ایمان آورده‌اند. 
وی ادامه داد: در آیه‌های اول این سوره مبارک، از واژه «لا تقدموا» استفاده شده است که آن حکم و تشریع است و بیانگر آن است که در رفتار و اعمال‌مان از پیامبر اکرم(ص) پیشی نگیریم و در پشت سر ایشان حرکت کنیم. 
جعفری خاطر نشان کرد: در آیه های قرآن کریم عبارت «اولی الامر» به کار رفته که پیوند و ارتباط نزدیکی با واژه «لا تقدموا» دارد. منظور از اولی الامر، ائمه(ع) و ولی فقیه زمان هستند که در ارتباط و پیوستگی با واژه «لا تقدموا»  منظور این است که ای مردم و ای کسانی که ایمان آورده‌اید از پیامبر و ائمه و ولی فقیه خود پیشی نگیرید، فلذا عدم رعایت این موارد باعث عقب افتادگی ما از پیشرفت علمی و مسایل مختلف مبتلا به جامعه شده است. 
وی تاکید کرد: انسان‌ها بایستی دین را خود و شخصا یاد بگیرند و تلاش کنند تا به حقیقت دست یابند و این طور نباشد که تبعیت کورکورانه از دینی که توسط پدر و مادر به ایشان ارث رسیده، نمایند. 
امام جماعت جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: در آیات این سوره می فرماید که با رسول خدا بلندتر از تن صدای معمولی صحبت نکنید و بترسید که اعمال‌تان به این دلیل حبط شود در حالی که خودتان نمی دانید. 
جعفری افزود: حبط عمل به معنی باطل شدن اثر عمل است که دارای مصادیق مختلفی از جمله کفر، شرک، نفاق، تکذیب آیات خداوند و قیامت و ترک نماز بدون علت و دلیل است که همه اینها جزء اموراتی محسوب می شود که در واقع حبط را به دنبال خود دارد.   وی انجام نمازهای واجب و اجتناب از گناهان کبیره را پوشالی برای حبط عنوان کرد و با اشاره به آیه چهارم و پنجم سوره مبارکه حجرات، رفتار کسانی که عالما و عامدا با پیامبر با صدای بلند حرف نمی زنند را از روی عدم تعقل دانست و جزای خداوند را نسبت به این‌گونه افراد، رئوف و مهربان توصیف کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.