به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل، خلیل نیکشاد روز سه شنبه در نشستی با مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات افزود: با توجه به اقدامات و مهار بموقع آفت تاکنون خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده و امیدواریم با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری برای تامین سموم و تجهیزات مورد نیاز ، شاهد کنترل موثر این آفت در سال جاری باشیم.
وی در زمینه وضعیت مبارزه با این آفت در مراتع ، مزارع و باغات استان اظهار داشت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در فصل زمستان سال گذشته، ظهور آفت حدود 2 هفته زودتر از شرایط نرمال سال های گذشته بوده و تراکم جمعیت آفت در مناطق کانونی بسیار بالا می باشد.
او با اشاره به فعال شدن همزمان کانون ها گفت: عملیات کانون کوبی از اول اردیبهشت در شهرستان پارس آباد با 5 تا 6 گروه ، 2 دستگاه لندرور مجهز به سمپاش یو ال وی متعلق به سازمان و سه تا چهار دستگاه تراکتور مجهز به سمپاش توربولاینر بصورت استیجاری و یا مشارکت مردمی و همچنین شرکت کشت و صنعت مغان و با سموم امانی از شرکت ها آغاز شده است.
نیکشاد افزود: تاکنون بیش از 6 هزار و 500 هکتار عملیات کانون کوبی انجام شده و پیش بینی می شود طرح تا اواسط تیر ماه سال جاری ادامه داشته و سطح مبارزه با آفت به حدود 20 هزار هکتار برسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین بیان کرد: همکاری مردمی و گزارش های محلی و همچنین بکار بستن توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان حفظ نباتات در جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رها سازی دام و طیور در مناطق سمپاشی شده، از بروز خسارت های احتمالی به احشام جلوگیری کرده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می کند.
استان اردبیل بدلیل دارا بودن مراتع وسیع بویژه در مناطق شمالی استان یکی از مناطق اصلی کانون های تجمع و تخم ریزی انواع ملخ ها و ملخ مراکشی می باشد.
سالیانه در سطح وسیعی از مراتع این استان عملیات دیده بانی ، کانون یابی و کانون کوبی این آفت انجام و مراتع و مزارعی که در تیررس این آفت واقع شده اند از خسارت آن مصون می مانند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.