همین چند روز پیش به ناگاه تندبادی در روستای تولون گرمی مغان وزیدن گرفت و به 35 واحد روستایی آسیب زده و پنج واحد را غیر مسکونی کرد، خسارات مابقی منازل روستایی نیز تا 85 درثد تخمین زده می شود. در حادثه دیگر نیز در شهرستان کوثر با ریزش سقف یک ساختمان روستایی مرد میانسالی جان باخت.همچنین در چند روز گذشته در اثر تندباد و سیلاب به پنج خانه مسکونی در روستای قشلاق عبا شهرستان گرمی خسارت وارد شد.
این حوادث ناگوار حکایت از این دارد که هنوز تا مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها بویژه در مناطق روستایی استان اردبیل فاصله زیادی است و مسئولان باید گام های خود در این زمینه را سرعت بخشد زیرا که این استان از جمله مناطق حادثه خیز بوده و بحران های طبیعی همیشه در کمین هستند.
اردبیل در زمره 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه، رانش زمین، سیل، تندر، توفان و بوران خسارت بسیار و تلفات سنگین در مناطق روستایی بر جای می گذارد.
به گزارش ایرنا، هرچند در سال های اخیر مقاوم سازی مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات سرعت گرفته ولی در برخی از روستاهای استان همچنان خانه های کم دوام و فرسوده وجود دارد که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.
بسیاری از جمعیت استان اردبیل همچنان در روستاها زندگی می‌کنند و شماری از روستاییان با وجود خدمات و کارهای بزرگ انجام شده همچنان دغدغه مقاوم ‌سازی مسکن روستایی دارند.
هر چند دولت در زمینه افزایش سقف تسهیلات ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی و کاهش نرخ تسهیلات کارهای مناسبی انجام داده اما همچنان مقاوم‌سازی خانه ‌های روستایی در استان وضعیت مطلوبی ندارد و گویا برای رسیدن به این هدف باید چند سال شکیبایی پیشه کرد.
بر اساس داده های سرشماری سال 95، در استان اردبیل 119 هزار و 387 واحد مسکونی روستایی وجود دارد که 100 هزار و 285 واحد از آنها کم ‌دوام و بی‌دوام تشخیص داده شده است.
با اینکه در سال های اخیر اقدام های خوبی در مقاوم سازی بسیاری از این واحدها انجام گرفته ولی هنوز به صورت کامل استحکام لازم نیافته و با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه به ویژه زلزله خیز بودن استان، شتاب در اجرای طرح های مقاوم سازی در روستاها ضروری است.

*** مقاوم سازی خانه های روستایی باید شتاب گیرد
'فرهاد عبدالعلی پور' مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: ایران یکی از مناطق زلزله ‌خیز بوده و در استان اردبیل نیز ماهانه دست کم یک زمین ‌لرزه با قدرت و شدت بیش از سه ریشتر ثبت می‌ شود و ضرروی است مقاوم سازی خانه های روستایی شتاب گیرد.
وی افزود: چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که همه ساخت ‌و سازها با رعایت اصول همراه بوده و به مقاوم‌ سازی در مقابل زلزله توجه شود.
او با بیان اینکه هر سال مقاوم‌ سازی چهار هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار است، اضافه کرد: پیش ‌بینی می‌شود تا مهلت تعیین شده بتوان تمامی مسکن‌ های روستایی استان را مقاوم کرد.
عبدالعلی پور افزود: برای کمک به روستاییان و مقاوم سازی مسکن آنها تسهیلاتی از سوی بنیاد مسکن پرداخت می شود که لازم است روستاییان با مراجعه به این ادارات نسبت به اخذ وام و نوسازی واحدهای خود اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل ادامه داد: بررسی کیفیت و دقت ساخت و سازها در مناطق شهری و روستایی در راستای کاهش و به حداقل رساندن خسارت ناشی از بلایای طبیعی به ویژه زلزله لازم و ضروری است.
وی تاکید کرد: لازم است استادان دانشگاه با هماهنگی راه و شهرسازی اثرهای زمین لرزه بر روی ساخت و سازها را بررسی کنند و با آشکار ساختن معایب و ایرادهای ساخت و سازهای مناطق شهری و روستایی نسبت به رفع آنها پیش از وقوع حادثه جبران ناپذیر راهکاری اندیشیده شود.

*** خانه های روستایی و حتی مقاوم سازی آنها در ایران چندان کارشناسی نیست
به گفته 'کامران ایرانی' کارشناس ساختمان، حدود 40 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند از این رو طراحی و ساخت مسکن روستایی مناسب نیازمند توجه ویژه و مضاعف است.
وی افزود: بر اساس مطالعات و بررسی ها، تقریبا هر ساله چند زلزله با بزرگی بالای پنج ریشتر در ایران اتفاق می‎ افتد که با توجه به گستردگی مناطق روستایی کشور، حوزه تاثیر بیشتر این زمین لرزه ‌ها مناطق روستایی است.
ایرانی بیان کرد: هنوز در مناطق روستایی به سبب شرایط اقتصادی، فرهنگی و محیطی و نبود سیاست مناسب حتی حداقل ضوابط و معیارهای فنی در ساختمان سازی رعایت نمی ‌شود از این‌ رو بیشتر ساختمان های مناطق روستایی کشور برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.
وی گفت: یکی از راهکارهای اصلی مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت تسهیلات کم بهره به روستاییان بوده و ضرروی است در کنار این تسهیلات نظارت کافی بر ساخت و سازها در روستاها انجام شود.
این کارشناس یادآور شد که ریشه اصلی مشکلات ساخت و آسیب های قابل توجه ناشی از زلزله در روستاهای کشور، ناآگاهی از روش های صحیح اجرای ساختمان هاست، اما تنگناهای مالی نیز امکان اجرای چنین روش‎ هایی را محدودتر می سازند.
وی ادامه داد: مشکلات مالی در روستاهای کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزله‌ ها می‌ شوند، اجازه ساخت و سازهای مطابق با آیین نامه های اجرای ساختمان های مقاوم را نمی‌دهد و ضروری است روش ‎های اجرایی آسان‌ تر و ارزان‌ تری که علاوه بر مقاومت کافی برابر زلزله، با اقتصاد مردم روستاها و سطح توانایی فناوری - اجرایی آنها متناسب باشد، جایگزین روش‎ های پیشین شود.

*** خانه های روستایی استان اردبیل در برابر حوادث طبیعی دوام ندارند
صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: نوسازی و بهسازی بافت های کم دوام و بی دوام روستایی استان از میانگین کشوری بالاتر است ولی با این وجود واحدهای روستایی بسیاری نیازمند بازسازی و بهسازی هستند و مقابل زلزله شدید و قوی دوام کافی ندارند.
وی افزود: حل مشکلات اجرایی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیازمند حمایت و مشارکت مسئولان بوده و نیاز است در این زمینه با مشارکت و همکاری مسئولان نسبت به مقاوم سازی بافت فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی حاشیه شهرهای استان اردبیل اقدام های مناسبی انجام داده شود.
بدری، اجرای قانون نظام مهندسی را از کارهای مهم برای جلوگیری از وقوع حوادث برشمرد و گفت: این موضوع باید با جدیت و اهتمام ویژه ای دنبال شود و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که بیشترین خسارت های مالی و جانی در زمان وقوع حوادث به ویژه زمین لرزه در مناطق روستایی اتفاق می افتد، گفت: لازم است با نوسازی این مناطق ضمن کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی با ارائه راهکارهای اساسی و اجرای برنامه های هدفمند قانون های نظام مهندسی، این مشکلات را به حداقل برسانیم.
بدری اضافه کرد: استاندارد سازی مصالح ساختمانی نیز از اصلی ترین ارکان مقاوم سازی است و باید تلاش شود مصالح ساختمانی استاندارد تولید و استفاده شود.

*** 53هزار واحد مسکونی روستایی در اردبیل مقاوم سازی شده است
در این حال فرهاد سبحانی مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل می گوید: تاکنون 53 هزار واحد مسکونی در روستاهای این استان مقاوم سازی شده و مابقی بناهای روستایی نیز مقاوم سازی خواهد شد.
وی افزود: در مجموع 87 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان نیاز به مقاوم سازی داشته که با برنامه ریزی های صورت گرفته تاکنون 53 هزار واحد مقاوم سازی شده است.
وی با بیان اینکه این بنیاد طبق برنامه قرار است هر سال چهار هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در مناطق روستایی را مقاوم سازی کند، اظهار داشت: تا 10 سال آینده همه واحدها مسکونی غیر مقاوم روستایی در استان مقاوم سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح هادی برای هزار و 29 روستای بالای 20 خانوار در استان اردبیل تهیه شده ، بیان کرد: تاکنون طرح هادی در 460 روستای استان اجرا شده است.
سبحانی گفت: برای افزایش رفاه و آسایش روستاییان نیز در 2 سال اخیر یک میلیون متر مربع از معابر روستایی استان آسفالت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: بنیاد مسکن خلخال با بیشترین میزان جذب اعتبار مقاوم سازی مسکن روستایی رتبه نخست استان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی افزود: تاکنون 51 درصد از واحدهای مسکونی کم دوام و بی دوام روستاهای شهرستان خلخال مقاوم سازی شده اند.
سبحانی با بیان اینکه شروع طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی منجر به مقاوم سازی خانه های روستایی شده است افزود: با افزایش استحکام بناهای روستایی ضریب ایمنی این واحدها در مقابل حوادث طبیعی همچون زلزله بمراتب افزایش یافته است.
او گفت: تاکنون 13 هزار مسکن کم دوام و بی دوام در روستاهای خلخال از طریق پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت 12 ساله مقاوم سازی و بهسازی شده که همین امر موجب کسب رتبه اول توسط بنیاد مسکن این شهرستان در بین شهرستان های استان شده است.

*** مقاوم سازی خانه های روستایی در شهرستان های بزرگ استان سرعت گرفته است
علی علایی فرماندار پارس آباد مغان از مقاوم سازی هفت هزار و 200 واحد مسکونی روستایی با صرف 570 میلیارد ریال در 142 روستای این شهرستان خبر داد.
وی افزود: مقاوم سازی مسکن روستایی و بافت های فرسوده اولویت دولت است و تسهیلات خوبی نیز برای این موضوع در شهرها و روستاها پیش بینی شده است.
علایی بیان کرد: هم اکنون بیشتر روستا ها ی این شهرستان نیازمند توجه ویژه به لحاظ مقاوم سازی بوده و امید است با مقاوم سازی منازل روستایی از خطرات احتمالی حوادث طبیعی کاسته شود .
وی ادامه دادک دولت تسهیلات کم بهره به روستاییان برای ساخت خانه پرداخت می کند که نیاز است روستاییان از این تسهیلات برای مقاوم سازی و یا ساخت خانه جدید اقدام کنند .
اکبر صمدی فرماندار مشگین شهر هم از مقاوم سازی 6 هزار واحد مسکن روستایی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آماده پرداخت تسهیلات جدید برای مقاوم سازی مسکن به روستاییان است .
وی افزود: دولت در سال جاری اقدامات خوبی برای مقاوم سازی و عمران و آبادانی مناطق روستایی انجام داده است
وی اظهار داشت: تاکنون 15 هزار جلد سند مالکیت روستایی در 41 روستای شهرستان صادر شده است.
محمد حاتمی مدیر بنیاد مسکن خلخال نیز گفت: از زمان اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی تاکنون بیش از 50 درصد از مجموع واحدهای مسکونی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان بهسازی ، نوسازی و مقاوم سازی شده است.
وی افزود: از مجموع 12 هزار و 900 واحد مسکونی روستایی در 142 روستای دارای سکنه این شهرستان پنج هزار و 871 واحد با پرداخت تسهیلات 5 درصدی مقاوم سازی از سوی بنیاد مسکن خلخال و با نظارت مستقیم این نهاد در مقابل حوادث قهری همچون زلزله مقاوم سازی شده است.
او گفت: با احتساب چهار درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده غیر تسهیلاتی بنیاد مسکن که از سوی اهالی روستاهای خلخال اجرا شده مجموع واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده در برابر زلزله به بیش از 50 درصد می رسد.
وی اظهار داشت: آمار ارائه شده در زمینه واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده روستا بر اساس آمار گواهی پایان کار صادر شده بوده و واحدهای مسکونی در حال اجرای طرح ، معرفی شده به بانک و یا واحدهایی که موفق به عقد قرارداد و دریافت تسهیلات بانکی شده اند را شامل نمی شود.
او با بیان اینکه از 202 واحد مسکونی روستایی معرفی شده برای دریافت تسهیلات بانکی 119 واحد موفق به عقد قرار داد با بانک عامل شدند، افزود: ادامه اجرای طرح مقاوم سازی در این شهرستان با جدیت دنبال می شود.
اردبیل در زمره 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هرسال در اثر توفان ،سیل و زلزله خسارت سنگین به خانه های روستایی وارد می شود که نهادهای متولی موظف به برنامه ریزی برای مقاوم سازی خانه های روستایی بوده و روستاییان هم علاوه بر استفاده از تسهیلات مقاوم سازی ،در بیمه کردن خانه های خود کوتاهی نکنند.
به هر حال بنظر می رسد با توجه به افزایش حوادث و بلایای طبیعی در کشور می بایست دولت توجه خود را به ایمن سازی واحدهای مسکن روستایی افزایش داده و با اقدامات پیشگیرانه از میزان خسارات مالی وجانی جلوگیری کند.
گزارش :یعقوب شاددل
/6016/ 7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.