کریم فکور روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین طرح آب و خاک و شبکه آبیاری تحت فشار در سطح استان در منطقه مغان و در قالب طرح پایاب سد خداآفرین و به مساحت 35 هزار هکتار در دست اجراست.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصدی این طرح افزود: این طرح مهم در قالب چهار واحد عمرانی در اراضی دیم و منابع طبیعی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد مغان در دست اجراست.
وی بیان کرد: عملیات احداث شبکه های اصلی این طرح توسط آب منطقه ای استان اردبیل در دست اجراست و شبکه های فرعی این طرح نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی مراحل نهایی تکمیل و اجرا را طی می کند.
فکور اظهار کرد: علاوه بر این در قالب چندین طرح دیگر نیز در سطح استان، عملیات اجرایی شبکه آبیاری تحت فشار و نوین در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حال اجراست.
او شبکه آبیاری منطقه پیله سهران در اردبیل به مساحت 2 هزار و 900 هکتار و با 375 میلیارد ریال سرمایه گذاری و نیز شبکه آبیاری پایاب سد سرخاب نیر با سه هزار و 500 هکتار زمین زراعی و 230 میلیارد ریال سرمایه گذاری را از جمله طرح های بزرگ احداث شبکه آبیاری تحت فشار در استان اردبیل ذکر کرد.
وی اجرای شبکه آبیاری تحت فشار پایاب سد یامچی اردبیل شامل 2 هزار و 600 هکتار، شبکه قزل سنبل جعفر آباد مغان به مساحت 956 هکتار، شبکه آبیاری نوین سد گیلارلوی گرمی به مساحت 630 هکتار، شبکه منطقه بوسجین شهرستان نیز به مساحت 629 هکتار و نیز شبکه آبیاری اسماعیل کندی به مساحت 529 هکتار را از جمله طرح های مهم بخش آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: شبکه کانال مغان موسوم به طرح او.پی نیز به مساحت چهار هزار هکتار مطالعه شده و از این میزان 350 هکتار به صورت آزمایشی در دست اجراست.
وی ادامه داد: علاوه بر این شبکه آبیاری اراضی پایاب سد ایلخچی کوثر به مساحت 120 هکتار و با 18 میلیارد ریال در حال احداث است.
وی افزود: هم اکنون 35 هزار هکتار اراضی کشاورزی برای اجرای شبکه آبیاری در سطح استان اردبیل در دست مطالعه قرار دارد.
فکور اضافه کرد: قرارداد مطالعات اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی سطح استان شامل 19 پروژه نیز در شهرستان های مختلف استان نهایی شده و به زودی با مشارکت کشاورزان بهره بردار به اجرا در می آید.
وی از آغاز مطالعه برای اجرای شبکه آبیاری مدرن و تحت فشار در 10 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان منتظر ارائه اطلاعات فنی برای اجرای شبکه داخلی مزرعه در هشت هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سد گیوی از سوی آب منطقه ای استان است.
وی با اشاره به آغاز مطالعات اجرایی احداث شبکه تحت فشار و نوین آبیاری در سه هزار و 500 هکتار از اراضی منطقه مغان در داخل مجتمع کشت و صنعت پارس بیان کرد: در دشت اردبیل نیز مطالعه برای اجرای شبکه آبیاری مدرن و تحت فشار در هشت هزار هکتار از اراضی پایاب سد نئور شروع شده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علاوه بر این عملیات مطالعه اجرای شبکه آبیاری مدرن در اراضی زراعی روستاهای شیخ کلخوران، شریف آباد و آقچه کند به مساحت سه هزار و 500 هکتار در دست اقدام است که 200 هکتار از این طرح به صورت آزمایشی به اجرای در می آید.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح ها راندان آبیاری اراضی کشاورزی استان اردبیل از 35 درصد کنونی به بیش از 65 درصد افزایش می یابد و این امر نقس مهمی در حفظ خاک، جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی و کاهش هزینه آبیاری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در 40 سال گذشته در 113 هزار و 768 هکتار از 250 هزار هکتار اراضی آبی استان اردبیل شبکه فرعی آبیاری احداث شده که این شبکه ها سالانه از هدر رفت 350 میلیون متر مکعب آب کشاورزی در داخل مزارع و در مسیر انتقال جلوگیری می کنند.
/6016/1905
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.