به گزارش ایرنا ، در این مراسم که روز دوشنبه در مدرسه ابتدایی ناصری 111 ساله خلخال برگزار شد، از نقی نقی زاده پیشکسوت فرهنگی 95 ساله دانش آموز دهه 1310 این شهرستان با اهدای لوح سپاس از سوی مدیریت آموزش و پرورش ، مدیر و معلمان و اعضای انجمن اولیا و مربیان این آموزشگاه تجلیل شد.
سخاوت بیرامی ، مدیر آموزش و پرورش خلخال در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد ناصر دفتر روایی بنیانگذار مدرسه ناصری خلخال و همچنین گرامیداشت یاد 2 معلم و چهره های ماندگار این مدرسه مرحوم مرسل رحیمی و رستم نوری که در آیین پاسداشت روز معلم سال گذشته در این مراسم شرکت داشتند، گفت: این مدرسه در سال 1287 و 111 سال پیش به عنوان دومین مدرسه استان آذربایجان شرقی پس از مدرسه رشدیه تبریز توسط ناصر دفتر روایی تاسیس شده است.
وی از پیشکسوتان فرهنگی خلخال به عنوان بنیانگذاران فرهنگ و ادب منطقه یاد کرد و افزود: علم و تجربه پیشکسوتان همواره راه گشای مسائل تعلیم و تربیتی آموزش و پرورش بوده و تلاش این عزیزان در اعتلای فرهنگی منطقه و معرفی صبغه علمی و فرهنگی این شهرستان وصف ناپذیر است.
وی گفت: این مدرسه از افتخارات فرهنگی شهرستان محسوب می شود و هم اکنون 220 دانش آموز اول تا ششم مقطع ابتدایی در آن مشغول تحصیل هستند.
او کسب رتبه برتر این مدرسه در بین مدارس رشد استان اردبیل در سال تحصیلی جاری را از سایر افتخارات مدرسه ناصری این شهر اعلام کرد.
مسن ترین دانش آموز و معلم کهن ترین مدرسه خلخال ، نقی نقی زاده 95 ساله که تحصیلات ابتدایی خود را به از سال 1310 در این مدرسه ابتدایی آغاز و گواهی پایان تحصیلات ششم ابتدایی را از این مدرسه دریافت کرده نیز در این مراسم با دانش آموزان سخن گفته و از معلمان خواست تا به دانش آموزان این مدرسه همانند فرزندان خود نگاه کرده و برای رشد علمی آنها بیش از پیش تلاش کنند.
او اظهار داشت: معلمان روزگار کهن این مدرسه همت والایی در بحث آموزش و تربیت دانش آموزان داشته و حضور دانش آموزان دهه 1310 این مدرسه در کسوت های بزرگ کشور حکایت از موفقیت معلمان روزگار گذشته در تعلیم و تربیت فرزندان این دیار است.
وی گفت: انتظار از معلمان امروزی که از علم و آگاهی بیشتری نسبت به معلمان دوره های گذشته برخوردارند، دستیابی به اهداف عالی نظام آموزشی کشور و استحکام بنای تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی برای دستیابی به تحصیلات عالی دانشگاهی می باشد.
دانش آموز قدیمی ترین مدرسه استان پس ازگذران تحصیلات عمر خود را به عنوان معلم در دستگاه تعلیم و تربیت صرف آموزش و تربیت فرزندان این شهرستان کرده است.
پیشکسوت فرهنگی خلخال با گرامیداشت یاد مرحوم ناصر دفتر روایی بنیانگذار این مدرسه و سه تن از معلمان خود شادروان میرزا رفیع ، صدر طهوری وخیرالله روایی در دوران تحصیل خود در این مدسه اظهار کرد: هر سه معلم وی در آن روزگار اهل همین شهرستان بودند.
او گفت: تدریس توسط معلمان اهل این شهرستان در دوران کهن و زمانی که هنوز در بسیاری از شهرستان های استان آذربایجان شرقی مکتب تبدیل به مدرسه نشده بود از جمله افتخارات منطقه و غنای فرهنگی خلخال است.
با دستان نقی زاده زنگ تجلیل از مقام معلم در این مدرسه نواخته شده و وی با حضور در جمع دانش آموزان نونهال و معلمان این مدرسه از خاطرات تحصیل و تدریس خود در این مدرسه قدیمی با عمر 110 ساله سخن گفت.
پیشکسوت عرصه تعلیم و تربیت خلخال و مسن ترین دانش آموز قدیمی ترین مدرسه خلخال در سال 1310 زمانی که هفت ساله بود پا به این مدرسه گذاشته و تحصیلات پایه ششم ابتدایی را در مدرسه ناصری خلخال به پایان رساند.
نقی زاده پس از پایان تحصیلات به شغل مقدس معلمی مشغول شده و به مدت 15 سال در خدمت دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان بوده و سپس به مدت 20 سال در فرمانداری این شهرستان مشغول به خدمت به مردم منطقه و زادگاه خود بوده است.
وی گفت: روزگاری که معلم بوده در روستای بلوکانلو روزانه برای 120 دانش آموز تدریس می کرد طوری که 80 دانش آموز لازم التعلیم روستاهای بلوکانلو ، میل آقاردان و آرپاچای در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر و 40 دانش آموز بزرگسال نیز شبانه در مدرسه این روستا مشغول به تحصیل بودند.
گزارش بهرام نقی زاده
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.