احمد شهریار روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به تداوم 6 روزه سرما و یخبندان در یک هفته گذشته گفت: در پی فعالیت موج سرمای نابهنگام، بخش اعظمی از باغات استان اردبیل به جز در مناطق معتدل شمال استان دچار درصدی از خسارت شد.
وی با بیان این که بیشترین خسارت سرما مربوط به باغات گردو در مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل بوده است، اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی، 70 درصد باغات گردوی استان دچار خسارت شده و محصول آن به صورت کلی برای سال جاری از بین رفته است.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس آخرین ارزیابی کارشناسی انجام شده، 60 درصد باغات بادام و زرد آلوی منطقه نیز بر اثر سرمای نابهنگام از بین رفته است.
شهریار اضافه کرد: علاوه بر این، در موج اخیر سرما و یخبندان، 30 درصد مجموع باغات انگور مشگین شهر به خصوص در مناطق پست نیز دچار خسارت شده است.
وی مجموع خسارت سرمازدگی باغات میوه هسته دار از جمله شلیل و هلو را نیز حدود 30 درصد اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: تعیین خسارت ریالی باغات استان به علت بررسی دقیق و کارشناسی زمان می برد و پس از جمع بندی همه وجوه سرمازدگی و یخبندان اخیر، از طریق ستاد بحران استان اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پیش از فعالیت موج سرما و یخبندان هفته اول اردیبهشت ماه، به باغداران هشدارهای لازم را داده و توصیه های لازم را برای جلوگیری از خسارت شدید ارائه کرد.
در هفته گذشته به توصیه هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشاورزان و باغداران استان اقداماتی از قبیل ایجاد شعله های آتش و دود برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی انجام دادند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توصیه کرده بود که باغداران استان برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خصوص برای کاهش خسارت به خود درختان، اقداماتی از قبیل کنترل دما در محدوده باغات از طریق روشن کردن آتش و ایجاد دود و بستن دریچه گلخانه ها انجام دهند.
در چند هفته گذشته به علت مساعد بودن هوا، اغلب درختان میوه در استان اردبیل به گُل نشسته و در مرحله رشد برگ بود، ولی سرمای نابهنگام موجب شد که شکوفه ها، جوانه سرشاخه ها و نیز غنچه های برخی درختان دیرگل ده نیز دچار آسیب شود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می کند.
بارش نابهنگام برف در استان اردبیل و خسارت باغات در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده و کارشناسان، بیمه کردن باغات و کاشت درختان سازگار با شرایط دمایی منطقه را منطقی ترین راه کاهش خسارت به باغداران و کشاورزان منطقه می دانند.
از میان 41 هزار هکتار سطح باغات میوه در استان اردبیل، تنها 12 هزار و 50 هکتار بیمه شده است.
1905
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.