فرماندار اردبیل گفت: نهادهای مردم‌محور و تشکل‌هایی که پایه‌های مردمی دارند در توسعه و عمران شهرها بیشترین نقش را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، جواد زنجانی در همایش روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در فرمانداری اردبیل که با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا، بخشداران و دهیاران برگزار شد، اظهار کرد: پارلمان‌های محلی و منطقه‌ای که از بطن و متن مردم تشکیل شده‌اند همواره موفق بوده و نقش اساسی را در کشور ایفا کرده‌اند.
وی با اشاره به حضور چهار دوره‌ای در شورای شهر اردبیل خاطرنشان کرد: ساختارهای حاکمیتی هر زمان که به دست مردم سپرده شده به سمت توسعه یافتگی حرکت کرده‌اند و هرگاه که مردم را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها شریک کرده‌ایم قطعا به نفع شهرها بوده است.
رئیس شورای برنامه‌ریزی شهرستان اردبیل بیان کرد: از آغاز روی کار آمدن شوراها بالغ بر 150 هزار نفر در شهرها، روستاها و بخش‌ها به عنوان اعضای شورا بر سرکار آمده‌اند و در کنار دولتمردان با قبول مسئولیت نشان داده‌اند که مدیریت و نظارت مردمی مهمتر و موثق‌تر از تمرکز دولت در بدنه دولت است.

زنجانی همچنین نهادهای مردم‌پایه را عاری از هرگونه فساد اعلام کرد و گفت: اساس دموکراسی در نظام اسلامی ما مردم است و به عینه شاهد بودیم که در هر جا مردم به صورت مستقیم نظارت کرده و  در امور دخالت داشته‌اند باب انتقاد نیز در آنجا باز بوده و راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای توسعه پایدار و پیشرفت شهری بوده‌اند.

وی با تبریک فرارسیدن روز شوراها از اعضای شورای اسلامی شهرها و شوراها خواست؛ همچنان با عمل به وظیفه ذاتی خود در مناطق و بخش‌ها رضایت الهی و مردم را در نظر بگیرند و عهد و پیمان خود را در راستای ارائه خدمت به مردم مستحکم‌تر کنند.
در ادامه این همایش رئیس شورای اسلامی استان اردبیل در سخنانی با انتقاد از عدم به رسمیت شناخته شدن جایگاه شوراها در کشور اظهار کرد: با گذشت 20 سال از تشکیل نهاد شوراها هنوز هم دولت به چشم یک ناتنی به آن نگاه می‌کند که این اصلا شایسته جایگاه والای شوراها نیست.
یعقوب هاشمی چند اصل مهم قانون اساسی که تاکیدا در آنها به جایگاه شورا اشاره شده است را یادآور شد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم مسئولان دستگاه‌های اجرایی و متولیان امور شوراها را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به صورت مستقیم دخالت دهند و نقش مشورتی شوراها را در عمران شهرها و توسعه آنها نادیده نگیرند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی بسته‌های یکپارچه مدیریت شهری ارائه شده و تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت این اصول شده‌اند اما متاسفانه در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و دست شورا در بسیاری از جاها بسته است.
عضو شورای شهر اردبیل قدرت و نفوذ شوراها را در بین مردم بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اعضای شوراها همچون یک هرم و شبکه عمل می‌کنند و در عملکرد آنها باید این نقش به شکل شایسته‌ای رعایت شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه شورای شهر در انتخاب شهردار باید اصل شایسته‌سالاری در صلاحیت وی را در نظر بگیرد، گفت: شایسته نیست بعد از انتخاب چندین باره اعضای شورا شهردار تائید نشده و حتی در مناطقی مشاهده می‌شود که بیش از یک و نیم سال است که شهرداری با سرپرستی اداره می‌شود.
وی به قانون استعای شهرداران برای شرکت در انتخابات اشاره کرد و افزود: در این قانون تصویب شده که 6 ماه قبل از انتخابات شهرداران باید استعفای خود را تقدیم اعضای شورای شهر کنند اما انتظار می‌رود این زمان افزایش یافته و شورا بتواند در انتخاب شهردار نقش اساسی خود را در موعد مناسب ایفا کند.
در این همایش اعضای شورای اسلامی شهرها، روستاها و بخشداران مسایل و مشکلات حوزه خود را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر کل امور شهری و روستاهای استانداری اردبیل در میان گذاشتند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.