به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، جواد زنجانی روز پنجشنبه در کارگاه یکروزه بکارگیری طرح‌های زیست بومی در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور و تحلیل دست ‌اندرکاران این تالاب در اردبیل اظهار داشت: مردم ، سازمان‌ های مردم نهاد زیست محیطی و دستگاه‌ های متولی باید پیشنهادات جامع خود را برای مطالعه احیای دریاچه نئور هر چه سریع تر ارائه دهند تا این دریاچه در معرض خطر را نجات دهیم.
وی با اشاره به اینکه حفظ تالاب ‌ها و احیای آنها در رعایت الگوهای زیست محیطی مهم است، گفت: ‌دریاچه نئور در سال ‌های گذشته به دلیل مدیریت نامناسب از بین رفته ولی فعالیت ‌های گسترده ‌ای برای احیا و حفظ آن آغاز شده است.
زنجانی با اشاره به اینکه محیط زیست باید مطالبه ‌گرانه در این راستا وارد عمل شود، افزود: برنامه ‌های تدارک دیده شده برای از بین بردن گونه ‌های مهاجم ارائه شده و در آلودگی ‌های شیمیایی، فاضلاب ‌ها و آلودگی محیط نیز که حیات طبیعی دریاچه نئور را به خطر انداخته، بازگو شود.
وی بکارگیری اندیشه‌ های نوین را در احیای دریاچه نئور مهم دانست و گفت: دریاچه نئور دارای زیست ‌بوم فوق ‌العاده ای بوده و انتظار داریم با حضور مشاوران طرح راهکارهای زیست‌ بومی در تبیین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور ارائه شده و سپس در راستای احیای علمی آن گام برداشته شود.
دریاچه نئور با داشتن آب شیرین در 420 هکتار از عمق متوسط سه تا پنج متر برخوردار است ، ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 2 هزار و 500 متر بوده و بیش از یک چهارم اراضی آن در شیب 20 درصد ثبت شده است.
این دریاچه دارای ارزش ‌های زیستگاهی و اکوتوریستی است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل مرز بین استان اردبیل و گیلان و در ارتفاعات باغروداغ قرار دارد.
ارزش‌های اکولوژیست و تفریحی دریاچه نئور بسیار بالا بوده و زیستگاه مهم و منابع غذایی انواع ماهیان ، سایر آبزیان و حیات وحش است.
توسعه و تبدیل به اراضی کشاورزی و پمپاژ آب از تالاب برای آبیاری، تغییر در رژیم هیدرولوژیک و سدسازی در مسیر جریان، ورود گونه‌ های غیربومی، شکار و صید بی‌رویه گونه‌های جانوری از جمله عوامل تخریب این تالاب گزارش شده است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.