فرماندار اردبیل گفت: احیای دریاچه زیبا، بکر و طبیعی نئور حرکت ماندگار محیط زیست در دولت تدبیر و امید است که از نتایج آن همه حوزه‌ها سودمند خواهند شد.
جواد زنجانی در کارگاه یکروزه بکارگیری طرح‌های زیست بومی در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور و تحلیل دست‌اندرکاران این تالاب در اردبیل اظهار کرد: باید منابع مردمی، سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و دستگاه‌های متولی پیشنهادات جامع خود را برای مطالعه احیای دریاچه نئور هر چه سریعتر ارائه دهند تا این دریاچه در معرض خطر را نجات دهیم.
وی با اشاره به اینکه حفظ تالاب‌ها و احیای آنها در رعایت الگوهای زیست محیطی فوق‌العاده مهم است، تصریح کرد: ‌دریاچه نئور در سال‌های گذشته به دلیل مدیریت نامناسب از بین رفته که با تلاش مهندس دکتر خداپرست فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای احیا و حفظ آن آغاز شده که امیدواریم این فعالیت‌ها تداوم یافته و دریاچه نئور هر چه سریعتر به چرخه طبیعی حیات خود بازگردد.
فرماندار اردبیل با اشاره به اینکه احیای این دریاچه باید بیش از اینها مورد کنکاش قرار می‌گرفت، گفت: لازم است تا محیط زیست از تمام توان، ‌انرژی و امکانات خود در راستای احیای این تالاب زیبا اقدام کند و اهداف زیست‌بومی و اکولوژی طبیعی آن در منطقه حفظ شود.
زنجانی با اشاره به اینکه محیط زیست باید مطالبه‌گرانه در این راستا وارد عمل شود، افزود: لازم است تا برنامه‌های تدارک دیده شده برای از بین بردن گونه‌های مهاجم ارائه شود و در کنار آن آلودگی‌های شیمیایی، فاضلاب‌ها، آلودگی محیط و... که حیات طبیعی دریاچه نئور را به خطر انداخته، بازگو شود.

وی به کارگیری اندیشه‌های نوین را در احیای دریاچه نئور مهم اعلام کرد و ادامه داد: باید این پایش‌ها، تجزیه‌ها و یافته‌های علمی سمن‌ها در همه کارگروه‌های تخصصی اعلام شود و با حضور مستمر اعضا بتوانیم در راستای احیای دریاچه نئور گامی فراتر از شعار برداریم.

زنجانی تهدیدات حیات وحش را یادآور شد و بیان کرد: دریاچه نئور دارای زیست‌بوم بسیار عالی و فوق‌العاده است که انتظار داریم هر چه سریعتر با حضور مشاوران طرح راهکارهای زیست‌بومی در تبیین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور ارائه شده و سپس در راستای احیای علمی آن گام برداشته شود.
وی همچنین به وجود تالاب‌ها و دریاچه‌های متعدد مصنوعی در مناطق مختلف اردبیل اشاره کرد و گفت: دریاچه شورابیل که یکی از این دریاچه‌های طبیعی است نیز در سال‌های گذشته با تهدید و بحران جدی مواجه شده به طوریکه فاضلاب تمام شهرک‌های مجاور به این دریاچه ریخته شده و اکوسیستم طبیعی آن را به هم می‌زند.

زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند در زمان حضور بنده در شورای شهر این هشدارها داده شده و کارهای جزئی نیز انجام شد اما این فعالیت‌ها جامع نبوده و نیاز است تا با احساس مطالبه‌گری و بدون ملاحظه در احیا، حفظ و نگهداری زیست‌بوم‌ها، محیط زیست، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وارد شویم.
وی با اشاره به اینکه نباید احیای محیط زیست و زیست‌بوم‌های ملی و محلی آغشته به سیاسی‌کاری شود، اظهار کرد: همه ما در مقابل محیط زیست مسئول هستیم و هر کوتاهی ما را طبیعت پاسخ خواهد داد چنانچه در جریان سیلاب اخیر نیز مشاهده کردیم دست قهر طبیعت از آستینش بیرون آمد و پاسخ همه بی‌مهری‌های بشر را در از بین بردن جنگل‌ها و اکوسیستم طبیعی با ویرانی‌های متعدد داد.
زنجانی تخریب و از بین بردن اکوسیستم گیاهی و جانوری را غیرمنطقی اعلام کرد و گفت: ما باید به صورت علمی و منطقی وارد عمل شده و با حذف تمام فعالیت‌هایی که به محیط زیست ما صدمه می‌زند،‌ بتوانیم زیست‌بومی عاری از هرگونه آلودگی داشته باشیم.
وی افزود: متأسفانه صنایعی که امروز در دنیا منسوخ هستند را به کشورهای جهان سوم روانه می‌کنند و ما نیز جزو این کشورها هستیم که با پذیرش بسیاری از صنایع آلاینده با دست خود زیست‌بوم و اکوسیستم خود را به هم زده و حتی نمی‌توانیم یک گام اساسی در احیا و تصحیح آن برداریم.
زنجانی در ادامه بیان کرد: ما مخالف توسعه پایدار نیستیم اما ضروری است همه جوانب توسعه مطالعه شده و برنامه‌های جامع خود را برای ایجاد صنایع به دور از آلاینده‌های زیست‌بومی ارائه دهیم.
وی طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی در راستای احیای دریاچه نئور را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: محیط زیست باید در از بین بردن شکاف نسلی در کمک به احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی اقدام کند و با اعتمادسازی عمومی بتوانیم با کار کارشناسی طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه داده و در راستای این احیای مهم اقدام کنیم.
کارگاه یک روزه به کارگیری برنامه‌های زیست‌بومی در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور و تحلیل دست‌اندرکاران این حوزه در اردبیل برگزار شد و کارشناسان نظرات خود را در این خصوص ارائه کردند.
دریاچه نئور با داشتن آب شیرین در 420 هکتار از عمق متوسط سه تا پنج متر برخوردار است.
ارتفاع این دریاچه از سطح دریا دو هزار و 500 متر بوده و بیش از یک چهارم اراضی آن در شیب 20 درصد ثبت شده است.

این دریاچه دارای ارزش‌های زیستگاهی و اکوتوریستی است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل مرز بین استان اردبیل و گیلان و در ارتفاعات باغروداغ قرار دارد.
ارزش‌های اکولوژیست و تفریحی دریاچه نئور بسیار بالا بوده و زیستگاه مهم و منابع غذایی انواع ماهی‌ها، سایر آبزیان و حیات وحش است.
توسعه و تبدیل به اراضی کشاورزی و پمپاژ آب از تالاب برای آبیاری، تغییر در رژیم هیدرولوژیک و سدسازی در مسیر جریان، ورود گونه‌های غیربومی، شکار و صید بی‌رویه گونه‌های جانوری از جمله عوامل تخریب این تالاب گزارش شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.