به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در بازدید از باغ های میوه شهرستان خلخال افزود: بر اساس بررسی های اولیه کارشناسان خسارت ها به محصولات سردرختی زود گل زده منطقه از جمله زردآلو ، هلو ، شلیل ، گردو ، گیلاس و آلبالو و سایر میوه های هسته دار وارد شده است.
وی با بیان اینکه توده هوای سرد در روزهای آینده نیز در استان ماندگار خواهد بود، اظهار کرد: میزان خسارت اعلام شده به بخش باغی استان قطعی نیست و با توجه به ادامه بررسی های کارشناسی از باغ های مناطق مختلف خلخال از جمله باغ های آسیب دیده از سرمای بخش شاهرود ، احتمال افزایش میزان خسارات اعلام شده در روزهای آینده دور از انتظار نیست.
او به باغداران توصیه کرد تا 2 روز آینده با آتش زدن کاه و کلش و لاستیک های فرسوده و سرشاخه درختان هرس شده برای تعدیل سردی هوا تلاش کنند.
بهبود علیزاده ، مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز در این بازدید گفت: بارش سنگین برف و کاهش دمای هوای منطقه تا 7 درجه زیر صفر در پیش از ظهر امروز خسارات وارده به سردرختی باغ های میوه این شهرستان را افزایش می دهد.
او با بیان اینکه برف و سرما به درختان شکوفه داده و ببار نشسته هسته دار باغ های میوه آسیب زده ، افزود: بیشترین خسارات متوجه باغ های گردو در بخش شاهرود خلخال بوده که اعلام میزان دقیق خسارات وارده نیازمند صرف وقت بیشتر برای بررسی باغ ها می باشد.
او اظهار داشت: تنها درختان مصون مانده از گزند برف و سرمای اخیر درختان سیب دیر گل ده منطقه هستند که هنوز شکوفه نداده و ببار ننشسته اند.
وی گفت: سرمای اوایل اردیبهشت سال گذشته نیز بیش از 2 هزار میلیارد ریال به بخش باغی و زراعی این شهرستان خسارت زده و 100 درصد محصول باغی و 50 درصد محصولات زراعی این منطقه را از بین برد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل واقع و دارای 49 هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان هفت هزار و 400 هکتار را باغ های میوه مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری تشکیل می دهند.
در حال حاضر بدلیل استفاده از روش های سنتی تولید میوه و پرهیز از بکارگیری کودهای شیمیایی در تولید میوه ، خلخال یکی از قطب های بزرگ تولید میوه ارگانیک استان اردبیل محسوب می شود.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.