نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: کار فله‌ای در حوزه فرهنگ قابل قبول و پسندیده به نظر نمی‌رسد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی در آئین اختتامیه هنرواره ملی انقلاب اسلامی – روایت ایرنی در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: شرط اصلی موفقیت برنامه‌های فرهنگی توجه به خروجی مناسب آن است و ضرورت دارد بدون هیچ تعارف بی‌رحمانه تمام برنامه‌های فرهنگی مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه باید با صرف کمترین هزینه بیشترین خروجی از کارها و فعالیت‌های فرهنگی به دست آید، خاطرنشان کرد: پیش از این در قالب جشنواره رضوی سهم استان اردبیل چاووشی خوانی بود که ما با کنار گذاشتن ایت رویداد که دیگر در زمان کنونی سنخیتی با برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این استان نداشت تصمیم گرفتیم تا جشنواره مناظرات رضوی را جایگزین آن کنیم.
امام جمعه اردبیل افزود: دوره امام رضا(ع) بحث مناظرات بسیار داغ بوده به طوری که مامون با پشتیبانی 40 هزار پهلوان عرصه مناظرات فکری و عقیدتی سعی کرد تا پشت حضرت امام رضا(ع) را به خاک بنشاند اما با درایت امام خلیفه عباسی با شکست و تحقیر روبرو شد.
عاملی با اشاره به اینکه دنیا امروز به مناظره و تضارب آرا و افکار نیاز دارد، گفت: با وجود اینکه در کشور ما 18 نهاد متولی فعالیت‌های فرهنگی هستند ولی متاسفانه در شان تاریخ، مدنیت، عواطف و احساسات این ملت برنامه‌های فرهنگی چندان خروجی مناسبی نداشته است.
وی مسئولیت افت فرهنگی را در جامعه متوجه نهادهای فرهنگی دانست و تصریح کرد: ما با دو معضل در این حوزه روبرو هستیم که اولین آن مربوط به عدم نگاه تخصصی به حوزه فرهنگ است در حالی که با نگاه تخصصی و واقع‌گرایانه می‌توان در حوزه تربیت و تعالی مطلوب و مناسب حرکت کرد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری مشکل دوم را نبود نرم افزارهای مدرن متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی اعلام و اظهار کرد: نباید کار فله‌ای در حوزه فرهنگ اتفاق بیفتد چرا که دوره فله‌ای کار کردن در حوزه فرهنگ سپری شده و ضرورت دارد متناسب با مقتضیات زمان و مکان فعالیت‌ها و برنامه‌های این حوزه تدارک دیده شود.
عاملی ادامه داد: کشور ما از بنیه فرهنگی و اعتقادی بسیار قوی برخوردار است و در 40 سال اخیر کارهای متفاوتی در حوزه فرهنگ انجام شده اما همچنان نتوانستیم اقتدار کشور را که مرهون اقتدار فرهنگی است به خوبی صیانت کنیم.
وی ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور را مربوط به نارسائی حوزه فرهنگ اعلام و تصریح کرد: تمام معضلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد چرا که اگر ما روی احساسات جمعی و تقویت آن کار می‌کردیم امروز شاهد اختلاس، بی‌اعتمادی در جامعه و خروج برخی از سرمایه‌های کشور به خارج نبودیم.
امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: تنها در نیمه دوم سال 96 بالغ بر 36 میلیارد دلار سرمایه از کشور ما برای خرید زمین و مسکن از گرجستان و ترکیه خارج شده و برخی از سرمایه‌های این کشور نیز هنوز در چرخه تولید و توان افزایی اقتصادی قرار نگرفته است.
عاملی با بیان اینکه بیش از 500 سال کشورمان از تحولات جهانی عقب مانده و نتوانسته خود را به جایگاه اصلی برساند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی آخرین فرصت است تا کشورمان به جایگاه واقعی در عرصه جهانی و بین‌المللی دست یابد تا متناسب با فرهنگ فاخر و مدنیت بزرگ احساس جمعی به جایگاه حقیقی دست پیدا کند.

وی گفت: هنرمندان ما باید با زبان هنر دستاوردهای انقلاب اسلامی را با تکیه بر میراث 1400 ساله و سرمایه‌های معنوی به تصویر بکشند چرا که دنیا سر سفره بزرگان ما در طول تاریخ نشسته است.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: گمشده امروز بشریت اصول و مبانی تعریف شده در انقلاب اسلامی ایران است و ما باید در گام دوم انقلاب به سمتی حرکت کنیم تا در سایه اعتلای فرهنگی معضلاتی همچون اختلاس، رانت، کلاهبرداری و یکه‌خواری و رشوه در این کشور رخت بربندد.

عاملی با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی حضور حماسی مردم در صحنه‌های مختلف است، اضافه کرد: هر ملتی غیر از ملت ایران با این همه هجمه و فشار در این 40 سال قطعا تسلیم می‌شد در حالی که ملت ما در این 40 سال به رغم همه کارشکنی‌های استکبار جهانی و لشکر جرار آنها روی حاکمیت ملی و استقلال خود با هیچ کس معامله نکرده است.
وی آمریکا را شکست خورده حقیر در منطقه معرفی کرد و گفت: با وجود اینکه آمریکا بیش از 10 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده اما نتوانسته ردپایی در کشورهای مختلف از خود به جای بگذارد و همه کشورها از رژیم منحوس متحده آمریکا منزجر هستند و نفرت دارند.
امام جمعه اردبیل بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی را جلوگیری از غارت این کشور و تجزیه بخش‌های مختلف ایران اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در دو حکومت قاجار و پهلوی خاک این کشور غارت شد و ما از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور تکه‌های باارزشی را از دست داده‌ایم که هیچ وقت از خاطره‌ها فراموش نخواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.