معرفت آذری روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اعتبارات طرح هادی 30 قشلاق از طرف فرمانداری بیله سوار و اعتبارات 50 قشلاق از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تامین و عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به ارایه خدمات ارایه شده به عشایر استان افزود: تامین نفت سفید در ییلاق و قشلاق، رسیدگی به درخواست های خدمات عمرانی (راه، آب، پل و ...)،واگذاری پروژه های عمرانی (مناقصه و استعلام)، اعطای وام (خشکسالی – بند ب)، هشدارهای هواشناسی و اخطارهای سیل، برف و بارندگی، صدور دفترچه عشایری جدید به درخواست کنندگان، تعویض یا صدور المثنی برای دفترچه های عشایری قدیمی، توزیع آرد، توزیع پنل خورشیدی ، تامین و توزیع سوخت فسیلی عشایر کوچنده، تسهیلات اشتغال پایدار، توزیع نهاده های دامی، آبرسانی سیار، تشکیل کلاس های فرهنگی، برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی ،سوادآموزی به بیسوادان و کم سوادان عشایر از جمله اقدامات و خدمات ارایه شده به عشایر است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره کوچ عشایری افزود: نهمین جشنواره کوچ عشایر ششم اردیبهشت ماه در جعفر آباد مغان برگزار و درآن توانمندی ها و قابلیت های عشایر بویژه آداب و سنن عشایر استان در قالب غرفه ها به نمایش گذاشته می شود.
عشایر استان اردبیل سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصادی آن دارند.
این عشایر که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا نیمی از سال را در قشلاق های مغان و نیمی دیگر را در ییلاق های ارتفاعات و در دامنه های سبلان، بزقوش و باغرو سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است و جمعیت آن66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را بخود اختصاص داده اند.
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.