دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل از ساماندهی گروه‌های کوهپیمایی عمومی و گلگشت‌ها با همکاری دستگاه‌های مرتبط در استان اردبیل خبر داد.
لطفعلی حاج‌محمدی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: در یک سال اخیر و با فعال شدن هیئت کوهنوردی و سنگ‌نوردی تلاش بر این است تا از امکانات موجود به ویژه تنها سالن سنگ‌نوردی سالن 17 شهریور برای آموزش و تمرین تیم‌ها استفاده شود.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از چهار مربی مرد در رشته سنگ‌نوردی داخل سالن کار تمرینی و مهارتی را به علاقمندان یاد می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل مربی بانو نداریم و تلاش ما بر این است تا دو سه نفر از بانوان علاقمند و باسابقه را برای گذراندن دوره‌های تخصصی اعزام کرده تا آنها نیز آموزش‌های لازم را به علاقمندان ارائه کنند.
دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل گفت: با تعطیل بودن این سالن و سالن موجود در دو شهرستان پارس‌آباد و مشگین‌شهر ما نسبت به فعال کردن آنها به همراه تجهیز این سالن‌ها به امکانات جدید و مدرن در آموزش سنگ‌نوردی اقدام کرده تا علاقمندان به صورت عملی بتوانند آموزش‌های موردنظر را بگذرانند.

حاج‌محمدی تصریح کرد: با توجه به امکانات فراهم شده در برخی از سالن‌ها به ویژه دیواره‌های فنی ما با یک رشد پنج تا 6 درصدی حضور ورزشکاران بیمه شده در این رشته ورزشی روبر هستیم که امیدواریم با شرایط فراهم شده و نهایت دقت در تامین امنیت جانی ورزشکاران و رعایت موارد ایمنی بتوانیم این ورزش مفرح و مهیج را توسعه دهیم.

وی در مورد برگزاری مسابقه استعدادیابی در مردادماه گفت: برای گروه سنی 12 تا 15 سال این مسابقه برگزار خواهد شد تا ما بتوانیم از طریق آموزش و پرورش و بهره‌گیری از ظرفیت سالن امام خمینی استعدادهای ناب در این رشته ورزشی را شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم.
دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل افزود: امیدواریم با راه‌اندازی دیواره‌های کوچک 24 تا 30 متری در برخی از سالن‌های ورزشی آموزش و پرورش بتوانیم استعدادیابی را در مدارس با ایجاد علاقمندی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان انجام دهیم.

حاج‌محمدی ادامه داد: در حال حاضر در سالن 17 شهریور فعالیت‌های ورزشی سنگ‌نوردی در ساعات محدود در هنگام عصر انجام می‌شود که برخی خانواده‌ها به دلیل مشکل ایاب و ذهاب فرزندانشان و دیرهنگام بودن برگزاری این کلاس‌ها از ساعت 19 تا 21 شب چندان رغبتی به حضور فرزندانشان در این سالن‌ها نشان نمی‌دهند.
وی تصریح کرد: ما هفته‌ای دو روز و در دو ساعت برنامه‌های آموزشی و تمرینی را انجام می‌دهیم و در شهرستان‌ها نیز دیواره‌های ما از نوع قدیمی بوده و نیاز به ترمیم و تعویض دارند که با حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی می‌توانیم با خرید امکانات و تجهیزات مدرن در این زمینه موفق عمل کنیم.

دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل اظهار کرد: هر چند در حال حاضر در سه شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر رشته سنگ‌نوردی به صورت محدود انجام می‌شود اما ما از مدیر کل ورزش و جوانان منابعی را دریافت کردیم تا به رغم سنگین بودن هزینه خرید امکانات و تجهیزات سنگ‌نوردی بتوانیم بخشی از این امکانات را تامین کرده و مهیا کنیم.
حاج‌محمدی خاطرنشان کرد: یک ورزشکار باید برای خرید تجهیزات دو تا سه میلیون تومان هزینه کند که امکان تامین این هزینه برای خانواده‌ها سخت است و انتظار می‌رود با حمایت استاندار اردبیل و جذب اسپانسرها بتوانیم این رشته ورزشی را توسعه داده و تقویت کنیم.
 
دیواره سنگ‌نوردی در شورابیل احداث می‌شود

دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل در ادامه از رایزنی با شورا و شهرداری برای راه‌اندازی یک دیواره سنگ‌نوردی در شورابیل خبر داد و گفت: با هدف توسعه عمومی و همگانی این رشته ورزشی انتظار می‌رود این مجموعه در فضای روباز به بهره‌برداری برسد تا خانواده‌ها با مشاهده جذابیت‌های این رشته بتوانند فرزندانشان را ترغیب و تشویق به حضور در کلاس‌های سنگ‌نوردی کنند.

حاج‌محمدی در مورد فعالیت‌های حوزه کوهنوردی نیز بیان کرد: با توجه به توسعه فعالیت‌های کوهپیمایی عمومی و گلگشت‌های جمعی انتظار می‌رود این فعالیت‌ها به شکل منسجم انجام شود به طوری که در حال حاضر به طور پراکنده از اول صبح روزهای جمعه بیش از 7 تا 8 هزار نفر علاقمند به طبیعت با مینی‌بوس به خارج از شهر می‌روند که اگر این فعالیت‌ها با کنترل و نظارت دقیق انجام نشود قطعا مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود با تشکیل جلسه هماهنگی با ورزش و جوانان هیئت کوهنوردی و میراث فرهنگی زمینه ساماندهی در صدور مجوز برای گروه‌های کوهنوردی، طبیعت‌گردی و گلگشت‌ها فراهم آید تا به شکل اصولی و درست فعالیت‌ها در این حوزه سامان پیدا کند.
دبیر هیئت کوهنوردی استان اردبیل بیان کرد: پراکنده‌کاری در این زمینه سبب می‌شود تا برخی از افراد حتی در صعود به ارتفاعات 4800 تا 5000 با مشکلاتی روبرو شده و برخی حوادث ناگوار تلخ و حرکت‌ها و رفتارهای نامناسب و دور از شان ورزش زمینه سوءاستفاده عده‌ای را فراهم کرده که ما با مراقبت و نظارت بیشتر می‌توانیم از این آسیب‌ها به ویژه آسیب به طبیعت نیز جلوگیری کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.