فرهاد عبدالعلی پور روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در این رویداد طبیعی طغیان آب رودخانه های محلی منطقه سبب نفوذ آب و آبگرفتگی قسمتی از محله گلمغان در حاشیه شهر اردبیل و روستاهای جبه دار و دیجویجین و نیز روستای برجلو از توابع شهرستان نیر شده بود.
وی اظهار کرد: سرریز شدن جزیی رودخانه های محلی در این مناطق براثر بارش های رگباری و ذوب برف ها در بالادست کوهها و کوهپایه ها سبب ورود آب به مقداری از کشتزارها و زمین های کشاورزی این روستاها شده بود که خوشبختانه امروز آب در این مناطق فروکش کرده است.
او یادآوری کرد: آبگرفتگی های جزیی برای ساکنان منطقه گلمغان نیز مشکلاتی ایجاد کرده بود که با انجام اقدامات پیشگیرانه این مشکلات بدون خسارات قابل توجه برطرف شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به اینکه بیشتر اینگونه سیلاب ها و آبگرفتگی ها ناشی از بعضی اقدامات و ساخت و سازهای غیرمجاز ، ریخته شدن زباله در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و نیاز آنها به لایروبی روی می دهند، افزود : در بازدید از محله ها و زمین هایی که دچار آبگرفتگی شده بودند مواردی از اینگونه اقدام ها ازجمله ساخت غیراصولی پل روی رودخانه توسط خود اهالی قابل مشاهده بود.
عبدالعلی پور خاطر نشان کرد: اینگونه معضلات در طول سالیان دراز در بعضی نقاط حاشیه ای شهرهای استان و ازجمله در شهر اردبیل ایجاد شده اند و برطرف کردن کامل آنها به زمان و صرف هزینه ها و اعتبارات هنگفت نیاز دارد.
وی ادامه داد: براساس مصوبه اخیر نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اردبیل کمیته ای متشکل از اعضای این شورا، فرمانداری های شهرستانها، آب منطقه ای و در درون شهرها نمایندگان شهرداری ها تشکیل شده که وظایف آنها بازدید مستمر از رودخانه ها است.
او گفت: نمایندگان این کمیته در این بازدیدها در صورت مشاهده هرگونه عوارض انسانی و طبیعی مانند گل و لای ، زباله در بستر رودخانه ها و مسیل ها و حواشی آنها ، ساخت و سازها و اقدامات غیرمجاز که در مقابل جریان آزاد آب ها مانع شده و منجر به طغیان و سیلاب می شوند را جمع بندی کرده و برای رفع آنها با توجه به نوع این عوارض ، برنامه ها و اقدامات کوتاه ، میان و دراز مدت به اجرا گذاشته می شوند.
وی همچنین از ساکنان استان اردبیل خواست که باتوجه به قرار گرفتن در فصل بهار و احتمال وقوع سیلاب براثر بارش های شدید رگباری و ذوب برف ها از اتراق در بستر و حواشی رودخانه ها ، مسیل ها و مناطق سیلاب خیز بطور جدی پرهیز کنند.
/6016/6019
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.