به گزارش ایرنا، نادرفلاحی روز چهارشنبه گفت که این جام کشف شده مربوط به تمدن ماننایی و با قدمت بیش از سه هزار سال و عصر آهن 3 می باشد.
وی بیان کرد: این جام قابل مقایسه با جام‌های نقره‌ای کشف شده در منطقه حسنلو شهرستان نقده استان آذربایجان غربی می باشد.
فلاحی اسفند ماه گذشته اعلام کرده بود که بدنبال کشف 99 قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در این منطقه ، میراث فرهنگی استان اقدام به اجرای عملیات کاوش در آن کرد.
وی اظهار داشت: نتیجه کاوش و تلاش کارشناسان میراث فرهنگی در این منطقه باستانی کشف 140 قطعه اشیای تاریخی جدید مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.
او گفت: کاوش و تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که 300 سال قبل از دوره هخامنشیان در این منطقه سکونت و زندگی وجود داشته است.
فلاحی همچنین با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی کشف شده از این گورستان تاریخی و علاقه مردم به بازدید از تاریخ و فرهنگ منطقه افزود: آثار تاریخی کشف شده در این منطقه پس از پایان کار کارشناسی در موزه خلخال در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
او اظهار کرد: تعدادی از این اشیا نیز در موزه باستان شناسی مرکز استان و به نام اشیای تاریخی شهرستان خلخال در معرض دید عموم گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.
به گفته وی ، در آینده ‌ای نزدیک این سایت به عنوان سایت باستان شناسی و تحقیقات باستان شناسی مورد استفاده دانشجویان رشته باستان شناسی و تاریخ قرار خواهد گرفت.
شایقی رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خلخال گفت: عملیات کاوش در گورستان تاریخی روستای شال از 16 اسفند امسال شروع شده است.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان های آذربایجان شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی شهرستان خلخال است.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.