به گزارش ایرنا ، از دیرباز چهارشنبه آخر سال به نام 'گل چهارشنبه سی' معروف است، شهروندان خلخالی که سه شنبه شب را با افروختن آتش و برگزاری آیین های ویژه سپری کرده اند به یمن گذران شبی بی حادثه صبح با پوشیدن لباس نو خود را به کنار چشمه و روان آب های داخل و حاشیه شهر رسانده و با شستن دست و صورت خود از روی آب می پرند.
سه شنبه شب، خانواده های خلخالی با آماده کردن و فرستادن شام گرم به همراه عیدی نقدی و یا جنسی به خانه دختران شوهر کرده و نیز ارسال هدایای ویژه چهارشنبه سوری از سوی خانواده داماد به خانه نوعروسان شب دل انگیزی سپری کرده اند.
شام اکثر خانواده ها در این شب مخصوص وبا خورشتی به نام شش انداز که از شش ماده غذایی مقوی توسط خانم های خانه دار آماده می شود.
این خورشت مخصوص که در طول سال فقط یک بار در این شب پخت می شود حاوی انواع مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، تخم مرغ ،کشمش، خرمای خشک، ادویه جات، رب اناز، رب گوجه فرنگی، گردو وسایر افزودینی های خوش طعم است که با برنج صرف می شود.
صله رحم و کمک به نیازمندان جامعه از سوی افراد توانمند، اجرای مراسم سنتی دستمال آتی همراه با در زدن نوجوانان و دریافت هدایای نقدی و جنسی از دیگر آیین هایی است که شب قبل از آخرین چهارشنبه سال در این شهرستان برگزار می شود.
آیین قاشق زنی و یا دستمال آتی بیشتر توسط نوجوانان این شهر برگزار می شود و در آن نوجوان و خردسالان با تشکیل گروهای مختلف پس از پایان مراسم روشن کردن آتش در مقابل خانه همسایه ها حاضر و پس از زدن درب خانه دستمال های خود را به داخل خانه پرت می کنند.
صاحب خانه پس از پر کردن دستمال با انواع آجیل ، تخم مرغ رنگی و سکه آن را به نوجوانان منتظر در مقابل خانه تحویل داده و آنها با دریافت هدایای خود با صدای بلند چهارشنبه سوری و عید را به صاحب خانه تبریک می گویند.
با طلوع خورشید در صبح چهارشنبه مردم به کنار آب می روند، اعتقاد مردم بر این است که با این کار هر گونه ناپاکی جسم و روح بوسیله جریان آب پاک می شود.
در این آئین برخی از بانوان با ریختن آب پاک با استفاده از جام های مخصوص بر روی سر دختران دم بخت برای این افراد تشکیل زندگی در سال جدید را آرزو می کنند.
همچنین بانوان با جارو و یا قیچی کردن آب چشمه ها مراسم سنتی به یادگار مانده از پیشینیان خودرا به جای می آورند.
اهالی خلخال معتقدند اجرای این سنت روح را پر طراوت کرده و آنها را برای آغاز سالی پرخیر و برکت و سرشار از نعمت آماده می کند.
چشمه های حاجت بولاغی، سیدخانه، بی بی بولاغی، قرخ بولاغ واقع در منطقه جنوب غربی شهر خلخال از جمله چشمه های بسیار قدیمی شهر در کنار چشمه های خارج از شهر هم چون ازناو وهمچنین آب های روان داخل شهر از محل هایی هستند که همه ساله در روز چهارشنبه آخر سال برای برگزاری مراسم پریدن از روی آب مورد استفاده اهالی قرار می گیرند.
امروز نیز همانند سال های گذشته این سنت دیرینه با حضور صدها نفر از شهروندان در کنارچشمه ها که زمانی آب شرب اهالی این شهر را تامین می کردند برگزار شد.
در عین حال با آماده شدن موزه رختشورخانه روستای خوجین توسط دهیاری این روستا در سال جاری امروز علاوه بر برگزاری آیین های پریدن از روی آب نخستی جشن سواتداما در محل این موزه برگزار ودیگر آیین های مختلف ویژه چهارشنبه آخر سال توسط شرکت کنندگان در این جشن اجرا شد.
آیین چهارشنبه سوری شب گذشته که با روشن کردن آتش توسط مردم در خلخال همراه بود با رعایت مسایل ایمنی از سوی شهروندان بی خطر و عاری از هر گونه حادثه تلخ و ناگوار پایان یافت.
در حالی که نیروهای امدادی ، انتظامی و ماموران آتش نشانی خلخال برای مقابله با حوادث چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش کامل بودند رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان خلخال مانع از بروز هرگونه حادثه تلخ در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امسال شد.
بر اساس گزارش های دریافتی توام با رضایت از ایستگاه آتش نشانی و فوریت های پزشکی خلخال حاکی از پشت سر گذاشتن شبی پر سر و صدا و در عین حال بدون حادثه ناگوار آتش سوزی ودیگر حوادث در این شهر است.
گزارش: بهرام نقی زاده
6016/7119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.