به گزارش ایرنا ، بهار اردبیل در خود پاسخی برای همه سلایق دارد، اگر هنوز دل به زمستان و برف داری پیست اسکی آلوارس در دامنه سبلان با انبوه برف و تنها با طی تنها 12 کیلومتر از شهر سرعین ترا به خود می خواند.
از برف بازی، اسکی وتیوب سواری در آلوارس که خسته شدی آب های گرم معدنی شهر سرعین میزبانت است تا اعصاب و جسم ترا آرامش دهد.
اگر هوس جنگل داری کافی است که 30 تا 40 کیلومتر به شرق شهر اردبیل برانی وجنگل فندقلو در نمین منتظرت است تا بر بام اردبیل و گیلان زیبایی های طبیعت را به تو ارزانی کند، اینجا سوار بر تله کابین می توانی دل آسمان را بشکافی و هارمونی برف و درخت و جنگل را طی کرده و در ارتفاعات دل انگیز حیران زیبایی های خدادادی راطی کنی.
گرمایی هم باشی و دل به علفزار و گلزار هم داشته باشی کافی است که به شمال استان حرکت کنی ، دست خالق هنر، طبیعت را در منطقه مغان به نهایت و به زیبایی تام به نقاشی کشیده است.
اینجا در فاصله ای کمتر از دو ساعت از مرکز استان اردبیل مزارع زرد رنگ و سبز رنگ کلزا و گندم در انتظارت است، گرمای معتدل هوا نیز کمکت می کند که با لذت تمام خوشه های گندم را با دستانت حس کنی و عطر دل انگیز گل ها را بو کرده و جان تازه ای بگیری.
سبلان نیز در میانه راه اردبیل و مغان با زیبایی کامل خود چشم ها را نوازش می دهد، اگر اهل کوهنوردی و کوه هم باشی می توانی تا خود قله و یا دامنه های آن رفته و با دوری از زندگی ماشیینی دمی در دل طبیعت آرام گیری و تن خسته خود را با آبگرم های واقع شده در دامنه سبلان آرامش دهی.
آخر سر اگر هوس دریا هم کنی زیاد غمی نیست، تنها 70 کیومتر فاصله است تا با گذر از گردنه سحرانگیز حیران در استارا به دریا رسیده ودر سواحل خزر بر روی شن های ساحل قدم زنی.
اهل تاریخ هم اگر باشی تمدن بیش از شش هزار ساله اردبیل برای سلیقه فرهنگی ات آثار بدیعی دارد ، در موزه های متعدد مرکز استان و در شهر یئری مشگین شهر و موزه خلخال می توانی به گذشته ها سفر کنی.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مدفن بزرگان صفوی و بانی ایران یکپارچه در اردبیل نیز میزبان خوبی برای گردشگران نورزوی است ، اینجا شیخ صفی الدین جد سلاطین صفوی و شاه اسماعیل و شاهزادگان صفوی و شهدای جنگ چالدران آرمیده اند و سنگ قبر آنها با هنرنمایی ایرانیان با کنده کاری زیبا تحسین بازدیدکنندگان و دوستداران طبیعت را برمی انگیزد.
به هر حال طبیعت بکر استان اردبیل بویژه با آب و هوای پاک و معتدل، آب های معدنی سحرانگیر و نیز بیش از 1500 اثر تاریخی به صورت محوطه ها، تپه ها، پل ها، بناها و قلعه ها در جای جای استان در نوروز منتظر مسافران است.
دریاچه شورابیل ، دریاچه نئور ، شهر گردشگری سرعین ، پیست اسکی آلوارس ، سردابه ، ویله درق، محوطه باستانی کنزق ، کلخوران ویند و دربند هیر در شهرستان اردبیل ، دهکده توریستی سبلان، حاشیه سد یامچی، آبگرم ایلانجق، مجتمع توریستی تفریحی سقزچی، منطقه گردشگری قره شیران، غارهای روستای گلستان و بولاغلار نیر در شهرستان نیر، محیط پیرامون دریاچه کشت و صنعت، تالاب روستای تپراق کندی، سبلان و ساحل رود ارس از جمله مناطق گردشگری نمونه استان هستند که میزبان گردشگران نوروزی است.
داش حمام، غار یخگان و مجتمع تفریحی آب معدنی گیوی در شهرستان کوثر، خیاو تا گردلوی، قوتور سویی، شابیل، قینرچه، ایلاندو و منطقه گردشگری شیروان دره سی در مشگین شهر، جنگل های آلادیزگه و فندقلو در شهرستان نمین، ازناو، امامزاده عبدالله کلور و منطقه نمونه گردشگری الماس در خلخال و جنگل های آنی سوفلا، منطقه گردشگری ییلاقی داش دیبی و سد گیلارلو در گرمی نیز می بایست به این مجموعه اضافه شود.
محوطه تاریخی پیرازمیان در مشگین شهر و گیلوان در شاهرود خلخال ، تپه تاریخی نادر اصلاندوز و آناهیتا در سرعین ، پل پردیس در شهرستان کوثر و هفت چشمه در اردبیل ، بقاع شیخ صفی الدین اردبیلی و شیخ جبرائیل و مجموعه بزرگ بازار تاریخی اردبیل و قلعه های اولتان در پارس آباد ، قهقهه در مشگین شهر و قیزقلعه از جمله قابلیت های تاریخی است که پذیرای گردشگران و مسافران بهاری است.
سوغات ها و صنایع دستی اردبیل هم می تواند در طی سفر و پایان آن گردشگران را راضی از این دیار تاریخ و طبیعت بدرقه کند.
سرشیر، حلوای سیاه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی از مهمترین سوغاتی های تغذیه ای اردبیل محسوب می شوند.
گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی جزو صنایع دستی استان است.
میهمانان نوروزی استان اردبیل با توجه به وجود بیش از 200 واحد اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و میهمانپذیر و متل و همچنین بیش از 150 مجتمع خدماتی رفاهی و پذیرایی بین راهی امکانات و فضاهای فرهنگی ورزشی و تفریحی تاریخی مشکلی نخواهند داشت و ستاد تسهیلات نوروزی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در تمامی نقاط این استان برای پذیرایی از میهمانان آمادگی کامل دارد.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.