بهبود علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح اراضی باغی و کشاورزی بیمه شده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی امسال این شهرستان در مقایسه با سال گذشته 2 برابر افزایش یافته است.
وی گفت: با هدف افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و دامی و کاهش تلفات و خسارات در این بخش ، علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی اقدام به برگزاری پنج همایش ملی و استانی از جمله همایش سرشاخه کاری گردو ، کشت زعفران ، گل محمدی ، زهرگیری از زنبور عسل و پرورش طیور با حضور مدرسان و کارشناسان داخلی و خارجی شد.
او اظهار داشت: نتیجه این همایش ها ، دوره های آموزشی و شرکت پنج هزار و 500 نفر روز بهره بردار بخش کشاورزی در این دوره ها ، تغییر رفتار حرفه ای بهره برداران ، ارتقای عملکرد محصول در سطح هکتار ، افزایش بهره وری تولید در این بخش همراه با کاهش تلفات و آشنایی شرکت کنندگان با آخرین یافته های علمی در بخش باغداری ، کشاورزی ، دامداری ، بخش های زیر مجموعه کشاورزی و فراوری و بسته بندی محصولات تولیدی است.
وی از افزایش تولید محصولات گران قیمت کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: تولیدات کشاورزی امسال این شهرستان 35 درصد در بخش کشت و تولید زعفران ، 50 درصد در بخش گل محمدی و 40 درصد در بخش کشت و تولید بادام زمینی نسبت به میزان تولیدات سال گذشته افزایش داشته است.
او بیان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی سود آور در سال جاری اقدام به تهیه و توزیع 22 هزار بوته گل محمدی کرده که نتیجه این کار افزایش 50 درصدی این محصول می باشد.
علیزاده همچنین به اجرای طرح رفع تداخل با هدف آزاد سازی بخشی از اراضی ملی در تصرف دولت و اختصاص آن برای توسعه کشاورزی منطقه اشاره کرد و افزود: از مجموع 20 هزار هکتار اراضی ملی در حال مطالعه این شهرستان در 9 پلاک سه هزار و 300 هکتار از اراضی ملی منفک و به جمع زمین های کشاورزی در اختیار زارعان افزوده شده است.
وی گفت: امسال 120 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ، اشتغال فراگیر ، سرمایه در گردش و تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان و مجریان طرح های تولیدی پرداخت و زمینه اشتغال 400 نفر فراهم شد.
وی از افزایش قابل توجه سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای خبر داد و افزود: در سال جاری سطح گلخانه های تولید گل رز هلندی خلخال به سه هزار متر مربع افزایش یافته و ظرفیت سالانه تولید این گل در گلخانه های موجود به یک میلیون و 500 هزار شاخه رسید.
او با بیان اینکه مقدمات کار برای راه اندازی شهرک گلخانه ای روستای طولش خلخال در سطح 23 هکتار فراهم شده ، اظهار کرد: با تخصیص آب از سوی شرکت آب منطقه ای اردبیل این شهرک در سال آینده راه اندازی شده و در اختیار دست اندرکاران تولید محصولات گلخانه ای منطقه قرار خواهد گرفت.
علیزاده بیان کرد: در راستای حمایت از تولید کنندگان و راه اندازی واحدهای کشاورزی راکد و تعطیل شده منطقه امسال با پرداخت 12 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش پنج واحد تولیدی بخش کشاورزی فعال و به چرخه کار و تولید بازگشت.
او گفت: طرح های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار در استان افزایش یافته و 350 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به این سیستم ها تجهیز شد و مطالعه برای اجرای سیستم های آبیاری نوین نیز در سطح 45 هکتار هم در دست اقدام می باشد.
وی گفت: با واگذاری 15 هکتار از اراضی ملی واقع در مناطق نمونه گردشگری ازناو از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال به سرمایه گذار و مجری طرح پل معلق زمینه برای اجرای این طرح بزرگ گردشگری فراهم شد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.