به گزارش ایرنا ، رضوان صادقی روز یکشنبه در جلسه کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های مدیریت بحران خلخال افزود: شدت بارندگی ها و راه افتادن سیلاب در مناطق مختلف این شهرستان به زیرساخت های شهری ، مناطق مسکونی و دامی روستایی ، بخش کشاورزی ، باغی و ابنیه فنی راه های ارتباطی خسارت زد.
وی از عوامل ورود سیلاب به داخل شهرها ، مناطق مسکونی و افزایش خسارات سیل و طغیان رودخانه ها در زمان بارندگی های شدید را مسدود شدن مسیر دره های طبیعی به علت دخالت انسان در طبیعت از جمله ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها و تخلیه نخاله های ساختمانی در مسیل ها ، دره ها ، رودخانه ها و مسیر آب های روان ذکر کرد.
او با تاکید بر لزوم افزایش نظارت و برخورد با دست اندرکاران تخلیه نخاله های ساختمانی در مسیر دره های طبیعی و حریم و بستر رودخانه ها افزود: برای پیشگیری از تخلیه نخاله در مسیرهای یاد شده که با هدف تصرف غیرقانونی اراضی ملی از سوی افراد متخلف صورت می گیرد، با استفاده از ابزارهای قانونی باید برخورد شود.
صادقی اظهار کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری در منطقه شمال شرق خلخال در سال های اخیر از خطر جاری شدن سیلاب در مناطق مسکونی این منطقه پیشگیری شده و انتظار می رود با اجرای طرح های آبخیزداری در مسیر سایر دره های طبیعی منتهی به شهر در سایر مناطق سطح ایمنی مناطق مسکونی شهر در مقابل سیل و طغیان رودخانه ها افزایش یابد.
صادق پورمحمد ، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال نیز در این جلسه با بیان اینکه مطالعه اجرای طرح های آبخیزداری در سطح 6 هزار هکتار از اراضی مشرف به شهر خلخال انجام شده ، گفت: با اجرای این طرح ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه رودخانه نورعلی چایی ، اندبیل و علی آباد ، خطر آبگرفتگی معابر شهری در زمان بارندگی های شدید به حداقل خواهد رسید.
وی اظهار کرد: اجرای طرح مطالعات حوزه علی آباد در وسعت 9 هزار و 85 هکتار و حوزه اندبیل در سطح سه هزار و 500 هکتار بزودی آغاز می شود.
او گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق آبخیز خوجین و اندبیل خلخال علاوه بر پیشگیری از خطر راه افتادن سیلاب در مناطق مسکونی شهر موجب افزایش ذخیره آب سفره های زیرزمینی و پیشگیری از خطر خشک شدن آب چشمه ها و آب های سطحی در زمان خشکسالی شده است.
استان اردبیل جزو 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت ها و تلفات های زیادی برجای می گذارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.