سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: میزان صادرات استان اردبیل در 11 ماهه امسال در قیاس با سال گذشته 141 درصد رشد نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، صادقی در جلسه صادرات غیرنفتی در اتاق جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: در 11 ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی استان اردبیل به بیش از 91 میلیون دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 141 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی ارزش محصولات وارد شده را به استان 32 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ‌در این حوزه نیز با رشد 55 درصدی در قیاس با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بودیم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل میزان صادرات چمدانی را نیز بالغ بر 53 میلیون دلار و با رشد 91 درصدی اعلام کرد و افزود: تراز تجاری استان در سال گذشته مثبت بوده به طوریکه عمده صادرات استان به کشور آذربایجان، گرجستان و عراق انجام شده است.

صادقی به محصولات صادر شدن نیز اشاره کرد و ادامه داد: از 117 قلم کالای صادراتی استان، ‌28 قلم با رشد صادرات روبه‌رو بوده به طوریکه در این بین شیشه، مصنوعات پلاستیکی، لاستیک، دستگاه‌های تولید محصولات لبنی، سیب‌زمینی و همچنین رویه درب و بچه ماهی و عسل از جمله این صادرات بوده است.
وی توجه به واحدهای تولیدی صادرات‌محور را با تاکید استاندار اردبیل یادآور شد و بیان کرد: در کنار ارزش ریالی، وزن محصولات صادر شده استان اردبیل نیز با رقم نهایی 861 میلیون و 677 هزار کیلوگرم بیش از 83 درصد رشد نشان می‌دهد.
صادقی به یک میلیون 158 نفر مسافر خارجی وارد شده به گمرکات استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز ما با یک جهش 45 درصدی در قیاس با سال‌های گذشته روبه‌رو بودیم.
در این جلسه نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز اظهار کرد: سه چالش عمده پیش روی صادرات فعالان این بخش را رنج می‌دهد که عمده این چالش‌ها به صورت ملی در استان اردبیل نیز به عینه مشاهده می‌شود.

وی یکی از این چالش‌ها را ارائه آمارهای غیرواقعی از کالاهای صادراتی و ارقام آن اعلام کرد و افزود: رشد 35 درصدی ارزش کالاهای صادر شده یک رقم غیرواقعی است و مشکلات جدی نیز به همراه دارد.
وی دومین چالش صادرکنندگان را در شرایط کنونی معضل پیمان‌سپاری اعلام کرد و یادآور شد:‌ باید این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود تا صادرکنندگان با خیال راحت صادرات خود را انجام داده و ارز حاصل از آن را نیز برگردانند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت پذیرش و اعزام هیأت‌های تجاری را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: ‌ما انتظار داریم با راه‌اندازی دفاتر تجاری در کشورهای مختلف بتوانیم در بازارهای هدف حضور پیدا کرده و از طریق گمرک تخصصی بیله‌سوار شاهد صادرات محصولات متنوع با سهولت خاص باشیم.
مشاور اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: ما شاهد صادرات برخی از محصولات استان نظیر فرش از سایر مناطق کشور هستیم که این خود خطا و انحراف ما را در سیاست‌گذاری‌های درست و اعلام ارقام صحیح بیشتر کرده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: باید فراتر از ارزش پایه صادرات در آمار و ارقام، رقم دقیق صادرات محصولات بیان شود تا در برنامه‌ریزی‌ها با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو نشویم.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل نیز خاطر نشان کرد: 26 قلم کالایی که ارزش صادراتی آن افزایش یافته مربوط به سیب‌زمینی،‌ شیشه، محصولات پلاستیکی، ‌دستگاه‌های تولیدکننده محصولات لبنی، نان و شیرینی، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی است که در این بین تنها محصولات پتروشیمی است که تولید استان نبوده و از سایر استان‌ها از طریق گمرک استان اردبیل صادر می‌شود.
تقوی گفت: اصلاً قابل قبول نیست که فرش مرغوب این استان از قم صادر شود بلکه تلاش می‌کنیم تا مقدمات صادرات فرش را از استان اردبیل به نحوی شایسته فراهم کنیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.