عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: توقف عملیات صادرات سیب‌زمینی براساس یک نامه جعلی و پرابهام سیاست غلطی است که باید اصلاح شود.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حسین پیرموذن در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی در اردبیل اظهار کرد: از چند روز پیش و براساس یک نامه ابهام‌آمیز التهابی در بازار سیب زمینی رخ داده به طوری که قیمت این محصول 2000 تومان در این چند روز اخیر افزایش یافته و به بیش از 3200 تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرایط برای تجار ما نیز که اقدام به صادرات سیب زمینی کرده‌اند بحران آفرین بوده و به صراحت اعلام می‌کنیم توقف عملیات صادرات سیب زمینی یک سیاست غلطی است که اعمال می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل افزود: اگر نامه وزیر جهاد کشاورزی جعلی بوده چرا با منبع انتشار اخبار برخورد نمی‌شود و اگر چنین نامه‌ای واقعیت دارد به صراحت باید گفت که وزارت جهاد کشاورزی دچار اشتباه محض شده و با این بخشنامه به التهاب بازار سیب زمینی دامن زده است.

پیرموذن ادامه داد: پیش بینی می‌شود با این وضعیت نه تنها تخلیه انبارهای سیب زمینی اتفاق بیفتد بلکه قیمت سیب زمینی همچنان روند افزایشی به خود گرفته و نابسامانی‌ها تداوم پیدا کند.

وی بیان کرد: با تاکید استاندار اردبیل قرار شد ساماندهی بازار سیب زمینی شامل نیاز داخلی و صادرات آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا یک شرایط متفاوتی را در این حوزه شاهد باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه سال آینده سال بسیار سخت برای فعالان بخش خصوصی خواهد بود، تصریح کرد: براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی و شرایط به وجود آمده باید شاهد دادگاهی شدن بسیاری از فعالان بخش خصوصی باشیم چرا که در گمرکات کشور وضعیت صادرات به نحوی بوده که 70 درصد روند صادرات با چالش و حتی دغدغه روبرو بوده‌اند.
پیرموذن اظهار کرد: با این شرایط باید گفت 70 درصد صادرکنندگان کشور دچار تخلف شده‌اند و عمده ای صادرکنندگان با مسدود شدن کارت بازگانی خود در فعالیت‌های صادراتی روبرو خواهند شد.
وی افزود: ما در مسیر توسعه صادرات استان نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مرتبط زمینه و بستر این کار فراهم آید.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در 11 ماهه امسال 28 هزار و 474 تن کالا توسط 10 هزار دستگاه کامیون وارد کشورمان شده است.
علی رحمتی خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات نیز در این مدت بیش از 354 هزار تن کالا توسط 15 هزار و 622 دستگاه ماشین آلات ایرانی، آذربایجانی و گرجی صادر شده که ما در مجموع با یک رشد 99 درصدی در این حوزه صادراتی روبرو هستیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.