مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این محوطه ها از نظر دیرینه شناسی و زمین شناسی به لحاظ وجود فسیل های مهره داران از جمله ماموت، مهم ترین آثار شمالغرب ایران به شمار می رود.
نادر فلاحی افزود: این محوطه هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی در منطقه پولادلو قویوسی بخش مرکزی بیله سوار کشف شده و بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده و بر اساس سن لایه های زمین، سنگواره های کشف شده حدود سه میلیون سال سن دارد.
وی اظهار کرد: قسمتی از بقایای ماموت های کشف شده در این منطقه برای به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شده و دارای ارزش زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی است.
فلاحی اضافه کرد: بقایای ماموت کشف شده در این منطقه سومین مورد ماموت کشف شده در جهان محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، حدود سه سال پیش در جریان برداشت شن و ماسه از معدن در منطقه فولادلو قویوسی شهرستان بیله سوار، یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج ماموت در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله 25 متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال با عاجی به قطر 25 تا 30 سانتیمتر و به طول 2 تا 2.5 متر کشف شد.
تاکنون در 2 نقطه دنیا شامل سیبری روسیه بخشی از اندام بچه ماموت منجمد شده و در صحرای کلمبیای آمریکا فقط استخوان ران ماموت کشف شده و کشف سنگواره این جانور ماقبل تاریخ در خاورمیانه و ایران سابقه ندارد.
ماموت ها اجداد اولیه فیل های امروزی هستند که به علت سرد بودن زمان زندگی آنها و به لحاظ اختلاف آناتومیک، اندامی پشمالو داشته و در دوره یخبندان زندگی می کرده اند و نزدیک به 450 هزار سال قبل منقرض شده اند.
با توجه به اطلاعات موجود از نمونه هایی که سه دهه اخیر در این ناحیه پیدا شده اند و احتمال قرابت این آثار با یکدیگر، می توان آنها را از گروه ماموت های جنوبی - استپی ( ماموت های بدون پشم) دانست، این حیوانات گیاهخوار بوده و در مناطقی از ایران و ترکیه می زیسته است.
1905/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.