به گزارش ایرنا، سرهنگ علی قهرمان طالع روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: فراوانی وقوع جرایم سایبری در استان به ترتیب در شهرستان های اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر است و میزان کشفیات پلیس فتا نیز 49 درصد افزایش داشته است.
وی سه جرم شایعه جرایم سایبری در استان اردبیل را به ترتیب برداشت های اینترنتی غیر مجاز از حساب های بانکی، کلاهبرداری های رایانه ای و مانورهای متقلبانه و حک حیثیت و نشر اکاذیب عنوان کرد.
سرهنگ قهرمان طالع بیان کرد: امسال در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال برداشت های اینترنتی غیرمجاز در استان 215 درصد و کشفیات آن توسط پلیس 375 درصد و کلاهبرداری های رایانه ای 98 درصد و میزان کشفیات آن توسط پلیس 124 درصد افزایش نشان می دهد.
رییس پلیس فتای استان اردبیل با بیان اینکه در این مدت حک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اضافه کرد: مشارکت اجتماعی افراد، ارتقای سطح نگرش و افزایش آگاهی مردم و کاربران از جمله علل کاهش وقوع این جرم در استان است.
وی ادامه داد: موضوعات مالی، اخلاقی، انتقام جویی و موارد مختلفی مانند رقابت، حسادت و حذف محترمانه از صحنه از جمله مهم ترین انگیزه های متهمان از ارتکاب جرم در فضای سایبری است.
وی با بیان اینکه میانگین کشف پرونده جرایم سایبری در استان اردبیل 16 روز می باشد، گفت: این در حالی است که میانگین کشف جرایم سایبری در کشور 65 روز است.
وی افزود: بیشتر متهمان و مجرمان فضای مجازی افراد بومی استان نبودند و محل سکونت آنها در سایر استان های کشور است.
وی اظهار داشت: استان اردبیل از لحاظ وقوع جرایم سایبری در کشور جزو استان های امن محسوب می شود چرا که جرایم سایبری باندی، خطرناک و سازمان یافته در آن یا وجود ندارد و یا در حداقل است.
وی با بیان اینکه مجرمان فضای سایبری با توجه به ذائقه مردم و با چرب زبانی اقدام به طراحی دام های نامریی می کنند، اضافه کرد: پیشنهاد قیمت های ارزان، فروش اقلام ممنوعه، فروش داروهای نایاب و کمیاب و جعل عنوان و سوء استفاده از مشخصات افراد حقیقی و حقوقی از جمله این دام های نامریی است.
وی از مردم بویژه نوجوانان و جوانان خواست از عضویت در گروه های شرط بندی مسابقات ورزشی، همسر یابی، صیغه، قمار اینترنتی و دانلود اینترنت رایگان و سایر گروه های مشکوک خودداری کنند.
رییس پلیس فتای استان اردبیل هشدار داد: عضویت در چنین گروه هایی علاوه بر اینکه جرم است اصولا دام های نامریی برای انواع سوء استفاده از افراد می باشد.
سرهنگ قهرمان طالع وی با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می کنند،گفت: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.