مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در دو سال اخیر و با اجرای برنامه‌های تعادل‌بخشی منابع آب فرونشست دشت اردبیل متوقف و منحنی افت دشت به صفر رسیده است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده در نشست با رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل اظهار کرد: طرح داناب یکی از طرح‌های مهم وزارت نیرو در راستای فرهنگسازی استفاده صحیح از منابع آب است.
وی به سابقه همکاری آب منطقه‌ای با جهاد دانشگاهی و موفقیت این نهاد انقلابی در راستای اجرای طرح‌های مهم پژوهشی و تحقیقاتی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای طرح داناب با همکاری آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی ما را در رسیدن هر چه سریعتر به اهداف متعالی در حوزه آب یاری می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بحران آب را در کشور یک بحران جدی اعلام کرد و گفت: علیرغم اینکه قرار بود اجرای طرح داناب از آبن ماه در اردبیل آغاز شود اما به دلیل مشکلات اعتباری وقفه‌ای در اجرای آن ایجاد شد که امیدواریم همکاری جهاد دانشگاهی در اجرای این طرح بتواند گام‌های اساسی و موثری را در اجرای به موقع و زمان‌بندی مناسب آن پیش‌روی ما قرار دهد.
سلیمان‌زاده برگزاری کارگاه‌های آموزشی صیانت از منابع آب از سوی جهاد دانشگاهی را در شهرستان‌هایی همچون پارس‌آباد و خلخال یادآور شد و بیان کرد: در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی در دشت اردبیل آب منطقه‌ای برنامه‌های متعددی را اجرا کرده که خوشبختانه امسال شاهد متوقف شدن منحنی افت دشت اردبیل بودیم که این در سایه تلاش مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی و کارشناسان شرکت آب اردبیل بوده است.
وی کیفیت اجرای برنامه‌های محوله از سوی آب منطقه‌ای اردبیل را در قالب تفاهمنامه مشترک یادآور شد و افزود: ما سابقه همکاری نزدیکی را با جهاد دانشگاهی اردبیل در طرح‌های متعدد داشتیم که همکاری مشترک در اجرای طرح داناب با جهاد دانشگاهی ما را به اهداف خود در فرهنگسازی استفاده بهینه از منابع آب نزدیک می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای طرح تعادل‌بخشی و مدیریت آب را یادآور شد و گفت: وجود بحران آب در کشور بر کسی پوشیده نیست و در صورتی که چنین وضعیتی در کشور تداوم یابد قطعا در آینده با بحران‌های متعدد اجتماعی و ... مواجه خواهیم شد. 
سلیمان‌زاده ایجاد نگرانی و حساسیت در جامعه در خصوص بحران آب را مهم دانست و اظهار کرد: ما باید نسبت به اصلاح فرهنگ نامناسب برداشت غیرمجاز از دشت اردبیل اقدام کنیم که در این راستا با پلمپ چاه‌های غیرمجاز در اردبیل اقدام شایسته‌ای در حوزه تعادل‌بخشی انجام شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر تنها 75 چاه غیرمجاز در اردبیل وجود دارد که در آینده نزدیک با پلمپ این چاه‌ها نیز برداشت‌های غیرمجاز از دشت اردبیل به حداقل خواهد رسید.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل هدف از طرح داناب را آشنایی دانش‌آموزان با راهکارهای حفاظت و صیانت از منابع آب اعلام و خاطرنشان کرد: هر چقدر این حساسیت و فرهنگ از سنین پایه در دانش‌آموزان ایجاد شود به همان میزان موفقیت طرح‌های آب تضمین شده است. سلیمان‌زاده با بیان اینکه 630 میلیون مترمکعب از دشت اردبیل آب برداشت شده است، تصریح کرد: این میزان باید 130 میلیون مترمکعب باشد که آمارها حاکی از وضعیت نامساعد برداشت آب از دشت اردبیل است.
در ادامه این نشست رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی طرح‌های متعدد تحقیقاتی و پژوهشی را با آب منطقه‌ای اردبیل انجام داده است، اظهار کرد: فرونشست دشت اردبیل و از دست دادن منابع آب مشکلاتا عدیده‌ای را در استان سبب خواهد شد که ما نیز تلاش می‌کنیم با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در قالب موافقتنامه مشترک طرح نجات آب، انسان و محیط زیست را به نحو احسن در استان انجام دهیم.
مهران اوچی اردبیلی از حسن اعتماد شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تقدیر کرد و گفت: در حال حاضر جهاد دانشگاهی استان اردبیل با همکاری جهاد دانشگاهی ارومیه در حال اجرای طرح ساماندهی و تدوین بررسی تجزیه کیفی و کمی باقیمانده سموم و آفت کشهای کشاورزی در منابع آب شرب اردبیل و  ساماندهی و تدوین دستور العمل مدیریت و بهره برداری از آبهای گرم معدنی در کنار آن اجرای طرح داناب نیز نشانگر تلاش گسترده جهاد دانشگاهی در راستای فرهنگسازی مناسب در راستای حفاظت از منابع آب است.
وی توقف منحنی افت دشت اردبیل را خبری مسرت‌بخش برای مردم منطقه اعلام کرد و گفت: همکاری تنگاتنگ جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش با آب منطقه‌ای راهکارهای نوینی را در باب حفاظت از منابع آب نشان خواهد داد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل تهیه و تدوین کتابچه‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور کادر اجرایی و معلمان، برگزاری نمایشگاه‌ها و آزمون‌های آن  و ... را در اجرای طرح داناب با همکاری جهاد دانشگاهی یادآور شد و گفت: انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و پوشش خبری برنامه‌های داناب در اردبیل، بازدیدهای مستمر از مدارس هدف و طراحی فرم‌های ارزیابی از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی در اجرای بهتر طرح داناب با همکاری آموزش و پرورش و آب منطقه‌ای اردبیل است.
اوچی اردبیلی شعار «هر دانش آموز یک ناجی هر ناجی یک حافظ آب» را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در تحقق این شعار همه باید وظیفه خود را ادا کرده تا بتوانیم در صیانت از این ارزشمندترین نعمت پروردگار گام‌های اساسی برداریم.
طرح داناب با هدف فرهنگ سازی در جهت صیانت از  آب با همکاری جهاد دانشگاهی اردبیل، آموزش و پرورش و آب منطقه‌ای اردبیل از امروز تا آخر مهرماه به مدت 9 ماه در اردبیل آغاز می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.