به گزارش ایرنا، داود شایقی روز چهارشنبه در دیدار با سران عشایر استان اردبیل با بیان اینکه خدمت به عشایر و روستاییان افتخار بزرگی است، افزود: حدود 40 درصد بودجه اختصاصی به استان در مناطق روستایی و عشایری هزینه می شود.
وی اظهار داشت: با اینکه محدویت منابع و مشکلات اقتصادی وجود دارد ولی با این حال تلاش می شود خدمات ارائه شده به عشایر زحمتکش توسعه یابد چرا که اعتقاد داریم هر آلاچیق عشایر یک کارگاه و و احد تولیدی است.
وی از اجرای طرح هادی در مناطق عشایری و روستاهای استان خبر داد و بیان کرد: در سال های اخیر در حوزه بهسازی و مرمت راه های عشایری و تامین آب شرب مناطق عشایری اقدامات خوبی انجام شده و این روند تا رفع کامل مشکلات ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: برای تکمیل و تجهیز مجتمع های آب رسانی مناطق عشایری استان هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که 500 میلیارد ریال آن تا پایان امسال اختصاص می یابد و مابقی سال آینده اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: با تکمیل و بهره برداری از این مجتمع های آب رسانی عمده مشکلات عشایر استان در بخش تامین آب شرب برطرف خواهد شد.
شایقی از توزیع آب معدنی رایگان در بین عشایر استان خبر داد و گفت: آب شرب و مورد نیاز سه هزار و 300 خانوار عشایری در استان به صورت سیار تامین می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه با این همه خدماتی که جامعه کم توقع و زحمتکش عشایر به کشور ارائه می کند متاسفانه این گروه اجتماعی آن طور که باید از امکانات عمومی برخوردار نیستند، افزود: حق و حقوق عشایر دشت مغان در واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین باید رعایت شود
وی اظهار داشت: هدف از واگذاری اراضی به عشایر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، دستیابی به توسعه پایدار و مطمئن است و امیدواریم که با اهتمام مسئولان و کشاورزان منطقه شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی در منطقه زرخیر مغان باشیم.
او با اشاره به اینکه تولیدات عشایر نسبت به جمعیت کم این قشر بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: عشایر به عنوان قشر مولد تنها قشر جامعه است که مشکلات امروز و تحریم ها اثری در آن نداشته و توانسته است با افتخار سر پا ایستاده و بدون وابستگی به نهادی به حیات خود ادامه دهد.
شایقی با بیان اینکه عشایر در طول تاریخ همواره از مرزهای کشور دفاع کرده اند، اظهار داشت: امروز هم این قشر یکی از محافظان اصلی منابع طبیعی و محیط زیست در کشور هستند و باید نگرانی مسئولان این باشد که مبادا عشایر تولید کننده و بی توقع تحت تاثیر رنگ و ظواهر و فناوری زندگی شهری قرار گیرند و زندگی در دل طبیعت و کوه ها را رها کرده و به شهرها مهاجرت کنند.
در این دیدار سران عشایر با بیان نقطه نظرات خود خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان برای حل مشکلات و موانع موجود شدند.
جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.