نوبخت اژدری روز جمعه در حاشیه برگزاری گرامیداشت روز مهندسین کشاورزی خلخال و کوثر در گفتگو با ایرنا افزود: هم اکنون سالانه 42 هزار تن گوشت مرغ و 29 هزار تن گوشت قرمز تولید در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی اظهار داشت: توجه ویژه دولت به دامداری ، حمایت لازم از طرح های دامپروری همراه با ارائه تسهیلات بانکی به مجریان طرح ها و اجرای طرح های اصلاح نژاد دام موجب افزایش راندمات تولیدات دامی در چند ساله اخیر در این استان شده است.
وی گفت: تعداد کل جمعیت دام استان سه میلیون و 898 هزار و 259 واحد دامی است که از این تعداد یک میلیون و 971 هزار و 384 واحد آن را دام سنگین و یک میلیون 926 هزار و 875 واحد آن را دام سبک تشکیل می‌دهد.
وی افزود: سالانه 29 هزار و 720 تن گوشت قرمز ، 265 هزار و 390 تن ، گوشت مرغ و 8 هزار و 142 تن تخم مرغ و 6 هزار و 151 تن عسل در این استان تولید می‌شود و به همین دلیل اردبیل یکی از استان ‌های موفق و مطرح در بخش تولیدات دامی در کشور محسوب است.
اژدری اظهار داشت: مقایسه آماری میزان تولید گوشت مرغ نیز نشان می دهد که افزایش چشمگیری در افزایش این محصول دامی نیز در پنج سال گذشته حاصل شده و میزان تولید این فرآورده دامی در سال 93 از 34 هزار تن به 42 هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل یکی از قطب های مهم تولید عسل در کشور است و پیش بینی می شود امسال 6.5 هزار تن عسل از زنبورستان های این استان استحصال و روانه بازار مصرف شود.
او ثبت جهانی عسل سبلان ، توزیع 390 تن شکر ، اجرای کد شناسه 16 رقمی زنبورستان ها ، آمارگیری سالانه ، اجرای دوره های آموزشی تخصصی تولید ژله رویال و ارائه تسهیلات بانکی به زنبورداران را از اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی استان ذکر کرد.
وی اظهار داشت: در زمینه تولید شیر خام نیز وضعیت مطلوب شده و از 222 هزار تن در سال 93 به 390 هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد اقدامات انجام شده در مورد اصلاح نژاد گوسفندی مغانه نیز گفت: ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفندی مغانی جعفرآباد تنها ایستگاه در کشور است که به صورت کوچ رو ، ییلاق و قشلاق فعالیت می‌ کند.
اژدری هدف از فعالیت این ایستگاه را حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی نژاد مغانی ، توسعه و ترویج همزمان ‌سازی فحلی و تلقیح مصنوعی در گله‌ های گوسفند، ترویج اصول نوین گوسفندداری برای گله‌داران عشایر و ارتباط با مراکز علمی کشور و اجرای طرح‌ های تحقیقاتی است.
او اظهار کرد: جمعیت فعلی دامی ایستگاه در حال حاضر بیش از هزار راس است که همه ساله 200 راس در آن تولید و توزیع می‌شود و این ایستگاه 98 درصد باروری 95 درصد زایش و 25 درصد دوقلوزایی دارد.
استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود 2 مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.
در این استان 375 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 6 میلیون و200 هزار قطعه ، 33 واحد مرغ مادر با ظرفیت یک میلیون و 540 هزار قطعه و 28 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 687 هزار قطعه فعال می باشد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.