معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: ما بر پالایش امامزاده‌ها در استان اردبیل اصرار داریم و امیدواریم با سیاست‌های جدید سازمان اوقاف و امور خیریه این کار تحقق یابد.
حجت‌الاسلام احمد علی‌نسب در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: بعد از فراز و نشیب‌های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر و با رویکرد فرهنگی برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده تا بستر توسعه و تقویت وقف را در جامعه فراهم آورد.
وی خاطرنشان کرد: ما از همان ابتدای سال و در قالب برنامه آرامش بهاری فعالیت‌هایمان را آغاز می‌کنیم و با اجرای طرح‌هایی چون خیمه‌های معرفت، جشن ایام عید ولایت، بصیرت عاشورایی و ... با محوریت موقوفات و امامزاده‌ها سعی داریم تا در خدمت همشهریان باشیم.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما براساس تاکید رئیس سازمان اوقاف عمل به نیت واقفان است تا براساس وصیتی که واقفان از خود به جای گذاشته‌اند بتوانیم در همین راستا خواسته‌ها و مطالبات آنها را عینیت بخشیم.
علی‌نسب برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی به ویژه محافل انس با قرآن با حضور قاریان مصری و همچنین برنامه‌های مناسبتی را در قالب ضیافت الهی در ماه رمضان و برپائی کلاس‌های سبک زندگی در مناطق حاشیه شهرها را یادآور شد و بیان کرد: همچنان بر توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و همچنین معنوی و مذهبی تاکید داریم.
وی به وجود 177 امامزاده در سطح استان اشاره کرد و گفت: 50 درصد این امامزاده‌ها در خلخال قرار دارد و 80 درصد امامزاده‌ها نیز بدون ابنیه هستند.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: در بیش از 42 امامزاده استان برنامه‌های فرهنگی در طول سال برگزار می‌شود که از جمله این امامزاده‌ها می‌توان سیداحمد معراجی، سیددانیال، سیدصدرالدین و امامزاده صالح، عبدالعزیز نیار، حلیمه خاتون، سیدسلیمان و محمدبن حنفیه را نام برد.

علی‌نسب در مورد شبهات جدید پیش آمده در خصوص تعدد امامزاده‌ها به ویژه امامزاده میرعزیز گرمی تصریح کرد: این شخصیت در قید حیات مورد احترام اهالی بوده و وراث این مرحوم بعد از فوتش بارگاهی برای او درست کردند و به هیچ وجه این بارگاه از طرف اوقاف و امور خیریه به عنوان امامزاده و یا بقاع متبرکه به ثبت نرسیده است.

وی در مورد شکایت اداره کل اوقاف و امور خیریه از اقدام ورثه در ساخت بارگاه و دریافت حکم تولیت گفت: بازماندگان مرحوم میرعزیز از دو مرجع عالیقدر آیت‌الله موسوی اردبیلی و فاضل لنکرانی استفتاء کرده‌اند تا درآمد حاصل از نذورات را در همان بقعه هزینه کنند که شکایت ما در این باب رد شده است.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: ما به هیچ وجه اجازه ساخت و توسعه امامزاده‌های جدید را نمی‌دهیم و حتی پیشنهاد پالایش این امامزاده‌ها را براساس شجره‌نامه داده‌ایم که انتظار می‌رود این پالایش و دقت در تاریخچه امامزاده‌ها مورد توجه قرار گیرد.
علی نسب با اذعان به اینکه در مقاطعی در ساخت و مرمت امامزاده‌ها غفلت شده و تعدادی از آنها که در حد پیر، مرشد و سادات بوده‌اند به این مجموعه‌ اضافه شده‌اند، خاطرنشان کرد: رقم دقیق امامزاده‌ها در سامانه و سایت جامع امامزاده‌ها به ثبت رسیده و هموطنان با مراجعه به این سایت می‌‌توانند از جزئیات زندگی و شجره‌نامه امامزاده‌های استان مطلع شوند.
وی بیان کرد: از 177 امامزاده ثبت شده در این استان همگی امامزاده نیستند بلکه تعدادی از آنها در حد سادات و پیر بوده و در طول تاریخ به دلیل ارج و قرب خاص و احترام اهالی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌اند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.