به گزارش ایرنا ، اکبر بهنامجو روز یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال با اشاره به اختصاص هفت هزار و 944 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق اشتغال در اردبیل افزود: فرصت یک ساله ای برای توزیع این تسهیلات به منظور ایجاد بیش از 19 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: ایجاد بیش از 19 هزار فرصت شغلی در قالب پرداخت تسهیلات تکلیف سنگینی است که دستگاه ها باید آن را جدی گرفته و به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.
استاندار اردبیل بیان کرد: برای عمل به این تکلیف از طریق پرداخت تسهیلات باید افق 30 هزار فرصت شغلی توسط مدیران دستگاه های مرتبط تنظیم و تدوین شود تا همان رقم 19 تا 20 هزار فرصت شغلی در زمان مناسب به تحقق برسد.
وی اظهار کرد: در بخش جهاد کشاورزی بویژه در زمینه ایجاد تاسیسات کشت گلخانه ای و نیز در بخش صنعت و معدن و گردشگری امکان ایجاد اشتغال زیاد بوده و زیرساخت های لازم هم تا حدودی فراهم شده است.
استاندار اردبیل خواستار شناسایی همه طرح های نیازمند به سرمایه در گردش در استان شد و ادامه داد: در همه حوزه ها باید نیاز استان به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اشتغالزا احصا شده و بر اساس آن اقدامات لازم انجام شود.
او اختصاص هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و اشتغالزای بخش صنعت استان را ناکافی دانست و بیان کرد: نیاز واقعی استان به سرمایه در گردش باید برآورد شده و برای تامین آن تلاش کنیم.
بهنامجو بر تدوین طرح ها و برنامه های اشتغالزای دستگاه های اجرایی استان تا افق 1400 تاکید کرد و گفت: حوزه کشاورزی ظرفیت زیادی برای اشتغال دارد که با تدوین و اجرای برنامه های کارشناسی در این بخش می توان از نرخ بیکاری در این استان کم کرد.
عباس کریمی ، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه مجموع تسهیلات در نظر گرفته برای رونق اشتغال در استان را هفت هزار و 944 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این تسهیلات برای ایجاد 19 هزار و 176 فرصت شغلی در نظر گرفته شده و به تدریج تا یک سال آینده پرداخت می شود.
وی بیان کرد: 367 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت یارانه و 607 میلیارد ریال نیز به صورت کمک بلاعوض برای اجرای طرح به دریافت کنندگان طرح های اشتغالزا به عنوان مشوق و بر اساس عملکرد دستگاه های توزیع کننده تسهیلات پرداخت می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به عزم دولت برای پرداخت تسهیلات اشتغالزا در قالب طرح اشتغال فراگیر با هدف کاهش نرخ بیکاری گفت: بخشی از این تسهیلات علاوه بر کمک های بلاعوض، دارای یارانه سود بین 2 الی هفت درصد است.
قاسم رحیمی افزود: در قالب این طرح پرداخت 430 میلیارد ریال مشوق کارفرمایی به منظور بیمه کردن سه هزار و 300 نفر از کارگران و کارکنان و کمک به مشاغل خانگی با اختصاص 80 میلیارد ریال تسهیلات و کمک های بلاعوض پیش بینی شده است.
وی با اشاره به پیش بینی ایجاد حدود 19 هزار فرصت شغلی با پرداخت این تسهیلات در استان اردبیل بیان کرد: در حال تنظیم شیوه نامه اجرایی این طرح در بین دستگاه های اداری و اجرایی و تقسیم سهم شهرستانی هستیم.
رحیمی اظهار داشت: برای حوزه صنعت و معدن 2 هزار و 280 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که با پرداخت آن باید برای سه هزار و 38 نفر در این حوزه شغل ایجاد شود.
وی تاکید کرد: 87 میلیارد ریال این تسهیلات در حوزه صنعت و معدن در قالب یارانه پیش بینی شده که برای فعال سازی و تکمیل طرح های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و سرمایه در گردش پرداخت می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اضافه کرد: در بخش صنعت استان در مجموع 135 طرح شامل 80 طرح برای سرمایه در گردش ، 25 طرح برای بازسازی و نوسازی خط تولید و 30 طرح نیمه تمام نیز برای تکمیل و بهره برداری برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده که باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شناسایی و برای دریافت تسهیلات معرفی شود.
وی اضافه کرد: برای بخش کشاورزی استان نیز سه هزار و 610 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که برای ایجاد سه هزار و 204 فرصت شغلی و بیشتر در زمینه ایجاد واحدهای گلخانه ای و باغات پرداخت خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم در این جلسه با اشاره به تعیین هزار و 93 میلیارد ریال تسهیلات با 16 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای ایجاد هزار و 941 فرصت شغلی در بخش گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در قالب این تسهیلات 36 پروژه تعریف و پیشنهاد شده است.
نادر فلاحی افزود: با این حال تسهیلات مورد نیاز بخش گردشگری استان 9 هزار و 680 میلیارد ریال با 2 هزار و 549 فرصت شغلی است.
وی تاکید کرد: علاوه بر این، 450 میلیارد ریال باید برای توسعه زیرساخت های گردشگری استان اردبیل اختصاص یابد تا طرح های گردشگری در فضا و مکان مناسب و دارای زیرساخت به اجرا درآید.
بر اساس سرشماری سال 1395، استان اردبیل یک میلیون و 340 هزار نفر جمعیت و 65 هزار نیز بیکار دارد و نرخ رسمی بیکاری در این استان 15.8 درصد است.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.