به گزارش ایرنا ، در حالی که در پنجاه و چهارمین روز از فصل زمستان درختان میوه در ابتدای راه اسالم به خلخال به بار نشسته و شکوفه داده اند برف و کولاک ، یخبندان سطح جاده و زمستان سخت در بلندی های این جاده و همچنین مرکز این شهرستان خودنمایی می کند.
رانندگانی که به هوای اقلیم مناسب منطقه اسالم روز چهارشنبه به این جاده زده بودند، شب هنگام اسیر مه غلیظ در مناطق پایین دست و کم ارتفاع جاده و برف و کولاک گردنه الماس در مسیر خلخال - اسالم شدند و رانندگانی که خودروهای آنها فاقد زنجیرچرخ بودند پس از طی مسافت 50 کیلومتری به ناچار تن به بازگشت به استان گیلان دادند.
این مشکل تنها مختص به شب گذشته نبود و هر بار که در استان گیلان باران می بارد، برف و کولاک در گردنه الماس خودنمایی کرده و سرنشینان خودروها و مسافران را گرفتار می کند.
رانندگانی که شب گذشته در جاده اسالم - خلخال گرفتار شده بودند از اینکه اطلاع رسانی مناسبی از سوی مسئولان استان گیلان درباره وضعیت جاده نشده بود، گلایه مند بودند.
یک راننده غیر بومی نا آشنا به این جاده به خبرنگار ایرنا که ساعت یک بامداد امروز از اسالم به سمت خلخال در حال حرکت بود، گفت: هرگز انتظار چنین پدیده 2 گانه ای را در این مسیر نداشتیم و ضروری بود که هشدارهای لازم در استان گیلان و در اسالم به ما داده می شد تا گرفتار چنین وضعیتی نشویم.
با وجود اینکه ماموران راهداری جاده خلخال - اسالم در حوزه استحفاظی استان اردبیل را نمک پاشی و برفروبی کرده بودند یخبندان شدید ادامه مسیر برای بسیاری از مسافران بویژه خوردوهای فاقد زنجیز چرخ را مشکل و غیر ممکن کرد.
تعدادی از رانندگان مسیر جاده خلخال - اسالم می گویند که به دلیل عدم هماهنگی بین مسئولان استان اردبیل و گیلان ، مسافران این مسیر اغلب اوقات دچار مشکل می شوند و ضروری است که 2 طرف در خدمات رسانی و اطلاع رسانی از وضعیت جاده و شرایط هوا با هماهنگی عمل کرده و تنها به محدوده استحفاظی خود توجه نکنند.
این روزها تنها برف و بوران جاده نیست که مسافران این جاده را رنج می دهد بلکه ناهمواری های ناشی از بارندگی های چند ماه گذشته فصول این جاده به ظاهر آسفالت را تبدیل به راه ارتباطی خاکی کرده و فقدان امکانات ایمنی راه از جمله حفاظ ، گاردریل و شانه خاکی جان پناه زمان ، عبور مسافران در این مسیر همواره مه گیر را مشکل می کند.
بسیاری از رانندگان عبوری از این جاده و مسئولان اجرایی خلخال دلیل ناهمواری جاده را افزایش تردد کامیون های با بار غیر مجاز و نمک پاشی سطح جاده برای مقابله با پدیده یخبندان در فصول سرد سال اعلام می کنند.
با توجه به مسدود شدن جاده خلخال - پونل از چند ماه پیش ، هم اکنون تنها راه دسترسی مردم خلخال به گیلان جاده کوهستانی، جنگلی خلخال به اسالم می باشد که این جاده نیز نیاز اساسی به توجه و تعمیر و بازسازی دارد ، ضمن اینکه در زمستان نیز گذر از آن بسیار سخت است.
فاز اول پروزه تبدیل راه فرعی خلخال به اسالم به طول 11 کیلومتر امسال در حوزه استحفاظی استان اردبیل آغاز شد ولی شرایط حاکم بر این جاده در حوزه استان گیلان از ناهموار بودن سطح آسفالت گرفته تا نبود خط کشی و نیز خاموشی سیستم روشنایی آن مناسب نبوده و مرمت ، بهسازی و رفع مشکلات این جاده حیاتی منطقه جنوب استان اردبیل را ضروری کرده است.
دکتر بشیر خالقی ، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس نیز در گفت و گو با ایرنا از تلاش برای رفع مشکلات این مسیر ارتباطی در حوزه استان گیلان و از طریق ارتباط با نماینده شهرستان تالش و جلب نظر مسئولان اجرایی این شهرستان برای رسیدگی به وضعیت نابسامان جاده خبر داد.
وی گفت: احداث تونل در مسیر خلخال به اسالم از جمله طرح های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای حذف گردنه برفگیر الماس است که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی این وزارتخانه زمینه برای احداث تونل و حذف گردنه الماس فراهم خواهد شد.
جاده 70 کیلومتری خلخال - اسالم 75 سال پیش با مشخصات راه فرعی درجه سه احداث و پس از گذشت این مدت با وجود افزایش بار ترافیکی وهمچنین معرفی این مسیر زیبا به عنوان مسیر گردشگری از سوی 2 استان گیلان و اردبیل ، مشخصات فنی آن تنها در داخل حوزه استحفاظی خلخال که 20 کیلومتر از این مسیر را شامل می شود ارتقا یافته است.
در حال حاضر تنها 20 کیلومتر از این جاده در داخل حوزه استحفاظی استان اردبیل قرار دارد و رسیدگی به 50 کیلومتر قرار گرفته در حوزه استحفاظی گیلان خارج از مسئولیت مسئولان خلخال می باشد.
گزارش: بهرام نقی زاده
7119/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.