به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال سه کاوش باستان شناسی در استان اردبیل داشتیم که 2 مورد آن مربوط به شهرستان گرمی بود.
او اظهارداشت: کاوش نجات بخشی قلعه آلاجوق و یل سویی از جمله فعالیت های مورد قبول در حوزه میراث فرهنگی شهرستان گرمی می باشد.
وی گفت: اداره میراث فرهنگی 'vld همچنین نسبت به احداث مجموعه خدماتی و سرویس بهداشتی در منطقه نمونه گردشگری داش دیبی اقدام کرده است.
فلاحی تشریح کرد: در حال حاضر 9 مجموعه بوم گردی در شهرستان گرمی در مرحله صدور پروانه بهره برداری قرار دارد که این میزان در ابتدای سال 2 عدد بود.
او از جمله مشکلات حوزه گردشگری شهرستان گرمی را بلاتکلیف بودن کمپ گردشگری برزند ذکر کرد که اداره کل میراث فرهنگی استان با واگذاری آن به بخش خصوصی نسبت به حل این موضوع تا پایان امسال اقدام خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: در سال جاری 6 اثر تاریخی ملموس و ناملموس شهرستان گرمی در فهرست آثار سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.
شهرستان گرمی مغان در شمال اردبیل واقع شده و یادگار ایران باستان و بجای مانده از دوران کهن تیموری و اشکانی است که میراث فرهنگی نقش بسته در لابلای صفحات سرگذشتش اهمیت تاریخی این منطقه را فریاد می زند.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، گرمی با ثبت بیش از 220 اثر بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گفته کارشناسان ، آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه ها و قلعه های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
قلعه های تاریخی آنزر ، یئل سویی و برزند در بخش انگوت ، تپه های باستانی آغامعلی در بخش مرکزی ، تپه سلاله در روستای سلاله و خرمن تپه سی در روستای شیخ لر بخش موران و شاه تپه سی که محل تاجگذاری نادر شاه افشار بوده از تاریخ پرفراز و نشیب و قابل تامل گرمی حکایت دارد.
از دیگر جاذبه های تاریخی گرمی قبور خمره ای و صندوقی شکل روی تپه های طبیعی کوچک در بخش موران است که در بین مردم به نام (دوه بوینی) یعنی گردن شتر شهرت دارد.
بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر گرمی در قدیم الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو ، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.