محبوب حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا افزود: اقدامات اساسی در بحث راهسازی این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته طوری که قبل از انقلاب یک کیلومتر راه روستایی آسفالت نبود ولی در حال حاضر 2 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 160 کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است ،بیان کرد: امسال تخصیص اعتبارات پروژه های راه سازی این استان در مقایسه با سال قبل چهار برابر رشد داشته و چهار پروژه ملی بزرگراهی برای استان تعریف شده بود که در بودجه سال 98 به هفت پروژه افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مهم ترین این پروژها باند دوم جاده اردبیل - سرچم ، احداث بزرگراه اردبیل - آستارا (گردنه حیران) ، احداث راه اصلی گرمی - بیله سوار ، اردبیل - مشگین شهر - اهر و پروژه رضی - امیرکندی هستند.
وی ادامه داد: امسال اقدامات اساسی در جاده خلخال - اسالم صورت گرفته و علاوه بر آن 19 کیلومتر از جاده برندق - جعفر آباد زیرسازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مسیر خلخال - دشال - ماجولان بطول 35 کیلومتر است که نزدیک 28 کیلومتر آن بهسازی و آسفالت و هفت کیلومتر باقی مانده هم بزودی تکمیل می شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای مسیر کلور خلخال - درام زنجان را هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مسیر به طول 55 کیلومتر بوده که 37.5 کیلومتر آن مربوط به حوزه اردبیل و 17.5 کیلومتر دیگر مربوط به استان زنجان که 27.5 کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شده و 10 کیلومتر دیگر نیز واگذار می شود.
حیدری با اشاره به طرح های عمرانی در حوزه راه استان اردبیل گفت: چهار خطه کردن جاده اردبیل - مشگین شهر و اهر به طول 45 کیلومتر و چهار خطه کردن جاده اردبیل - سرچم از جمله طرح های بزرگراهی استان است.
وی افزود: قرار شده که در بودجه سال 98 برای افزایش طول بزرگراه‌ های پرترافیک استان و تامین قیر مورد نیاز برای جاده های گرمی و خلخال و نیز مطالبات پیمانکاران اعتبارات لازم اختصاص یابد.
حیدری ادامه داد: جاده اردبیل به سراب و اردبیل به آستارا محورهای دیگری هستند که باید به بزرگراه تبدیل شوند چون ترافیک این 2 محور بسیار سنگین است و جاده‌ ها هم تحمل این حجم از ترافیک را ندارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: 10 کیلومتر از طرح چهار خطه کردن رضی - امیرکندی در مرحله روکش آسفالت است و تلاش می شود قبل از سفرهای تابستانی به اتمام برسد.
حیدری درباره مسیر بیله سوار - گوگ تپه هم افزود: مناقصه این طرح به اتمام رسیده و در مرحله تجهیز کارگاه است و احداث جاده پارس آباد - سربند به طول 30 کیلومتر به پیمانکار واگذار شده و طرح در مرحله احداث است.
او درباره پروژه جاده خلخال - اسالم هم گفت: این پروژه به طول 22 کیلومتر به نحو احسن تعریض و آسفالت شد.
حیدری احداث و بهسازی راه اصلی بیله سوار - پارس آباد بطول 50 کیلومتر ، بهسازی سه راهی صحرا - گرمی و بیله سوار بطول 146 کیلومتر ، احداث راه اصلی پارس آباد - سربند و کنگرلو بطول 157 کیلومتر و احداث راه اصلی اردبیل - آبی بیگلو را از جمله اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
وی بیان کرد: ساختمان بیمارستان امام خمینی پارس آباد ،امام خمینی اردبیل ،بیمارستان ولیعصر مشگین شهر ، بیمارستان ولایت گرمی و بیمارستان شهرستان کوثر ، احداث چند مجتمع فرهنگی و هنری ، ساختمان های دولتی ،احداث کتابخانه ها و ساختمان های امور مالیاتی ، ساختمان پزشکان و پروژه مسکونی آفتاب و بنفشه اردبیل در دولت تدبیر و امید احداث و تکمیل شده است.
وی گفت: احداث 100 ساختمان دولتی با زیربنای بیش از 500 هزار متر مربع ، تکمیل ساختمان مراکز درمانی و بهداشتی با 58 هزار و 300 متر مربع و احداث مصلا با زیربنای 73 هزار و 550 متر مربع از اقدامات انجام شده در سال های اخیر است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه طرح های راه و بزرگراهی استان اردبیل زمینه اتصال و تسهیل تردد استان های گیلان ، زنجان و آذربایجان شرقی را با این استان فراهم می سازد، گفت: با تحقق این مهم مسیر گردشگری استان های همسایه به استان اردبیل امتداد می یابد.
حیدری اضافه کرد: با بهره برداری و تکمیل طرح های راه در شهرستان خلخال مناطق گردشگری گیلان از جمله ماسوله به استان اردبیل متصل شده و با کوتاه شدن فاصله زمینی 2 استان کریدور جدید گردشگری در این مسیر ایجاد می شود.
او اضافه کرد: همچنین با اجرای طرح های راه سازی و اتصال استان اردبیل به زنجان فاصله استان به مرکز کوتاه تر شده و راه ایمنی نیز برای این منظور بدون وجود برف و کولاک شدید و گردنه های سخت گذر در جنوب فراهم می شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: مدیریت استان در زمینه احداث بزرگراه رسیدن به رقم 650 کیلومتر را در بلندمدت برنامه ریزی کرده اما در میان مدت هدف رسیدن به میانگین کشوری می باشد.
حیدری گفت: ساخت دست کم سالانه 30 کیلومتر بزرگراه در استان برنامه ریزی شده تا در پایان چهار سال دولت به میانگین کشوری برسیم.
به گفته وی، استان اردبیل 137 کیلومتر بزرگراه ، 716 کیلومتر راه اصلی ، 702 کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 738 کیلومتر راه روستایی دارد که در این میان بزرگراه از سهم اندکی در جاده های استان برخوردار است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل کاهش تصادفات جاده ای در استان رایادآور شد و گفت: در چهار سال 93 و 94 و 95 و 96 سوانح رانندگی و تلفات جاده ای استان کاهش قابل توجهی داشت.
حیدری بیان کرد: اردبیل در این سال ها بقدری عملکرد مطلوبی داشته که وزارتخانه قصد دارد فعالیت های این استان را بعنوان الگو برای دیگر استان های کشور مطرح سازد و با این وضعیت افزایش یک باره تصادفات رانندگی و در نتیجه تلفات انسانی در سال 97 نمی تواند به زیرساخت ها از جمله ساخت بزرگراه مربوط شود.
او اظهار داشت: علت این امر را باید به غیر از اداره کل راه و شهرسازی در مقوله نقش رانندگان و نیز برخی عملکرد ارگان های مسئول جست و جو کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره آخرین وضعیت طرح های مسکن مهر این استان گفت: بر اساس برنامه ابلاغی ساخت 41 هزار و 380 واحد مسکن مهر در استان آغاز شده بود که 75 درصد آنها در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است.
وی افزود: از 41 هزار و 380 واحد مسکن مهر اکثر واحدها به متقاضیان واگذار شده ، هزار و 317 واحد آماده تحویل و 812 واحد دیگر باقی مانده که پیش بینی می شود تا سال آینده تکمیل شود.
حیدری گفت: سال آینده تکمیل مسکن مهر دراین استان جشن گرفته می شود .
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره طرح های بازآفرینی شهری گفت: از 10 شهرستان عملیات بازآفرینی چهار شهرستان اجرا شده و و در چهار شهرستنان دیگر هم مطالعات بازآفرنی شروع شده است.
وی اضافه کرد: امسال 640 میلیارد ریال تسهیلات برای تحرک بخشیدن به اجرای طرح های بازآفرینی شهری و ساخت مسکن به این استان اختصاص یافت.
حیدری افزود: این تسهیلات برای تسریع در اجرای طرح های بازآفرینی اعم از احیای بافت های فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها از طریق بازآفرینی و نوسازی محلات هدف و نیز ساخت سه هزار و 215 واحد مسکن در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: تسهیلات ساخت برای سازندگان واحدهای مسکونی در کلانشهرها به ازای هر واحد 500 میلیون ریال و در سایر شهرها 400 میلیون ریال با نرخ سود 9 درصد در سال جاری برای دوره مشارکت مدنی 2 ساله است و علاوه بر این تسهیلات 700 میلیون ریالی با نرخ سود 18 درصد برای انبوه سازان قابل پرداخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به تسهیلات خرید مسکن اشاره کرد و گفت: این تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن برای متقاضیان خرید واحد مسکونی در محدوده ها و محلات هدف در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت به میزان 600 میلیون ریال و سایر شهرها 400 میلیون ریال با نرخ سود 6 درصد با دوره بازپرداخت حداکثر 12 سال است.
حیدری افزود: تسهیلات ودیعه اسکان موقت هم به صورت قرض الحسنه در کلانشهرها 200 میلیون ریال برای هر متقاضی واجد شرایط و در سایر شهرها 150 میلیون ریال است.
وی به فرصت های شغلی طرح بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: سه هزار و 799 فرصت شغلی در راستای اجرای طرح های بازآفرینی در استان بصورت مستقیم ایجاد خواهد شد و این در حالی است که بصورت غیر مستقیم هم پنج هزار و 699 فرصت شغلی بوجود خواهد آمد.
وی بیان کرد: امید است نقش موثر شهرداری ها و سایر دستگاه های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی و رفع مشکلات و مسائل با حضور حداکثری بخش خصوصی و توسعه گران در کوتاه ترین زمان ممکن موجب بازآفرینی بافت ها و محلات هدف در شهرهای استان شود.
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.