به گزارش ایرنا ، اصغر سلیمان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای جلوگیری از هدر رفت آب ، اصلاح شبکه های آبی در بخش های مختلف شرب و کشاورزی و همچنین اصلاح شیوه کشاورزی و رعایت الگوی مصرف ضروری است.
وی با اشاره به اینکه برای نجات نسل های آینده از بحران بوجود آمده نیازمند مدیریت مصرف آب هستیم ،گفت: برای ترویج فرهنگ مصرف آب طرح داناب با مشارکت دانش آموزان استان برگزار شد و در این طرح بیش از 100 مدرسه، 300 ناجی آب و پنج هزار دانش آموز مشارکت داشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه بیش از 130 میلیارد متر مکعب از آب تجدید پذیر و استراتژیک کشور با مصارف بی رویه از دسترس خارج می شود، افزود: طبق استاندارد جهانی باید تنها 40 درصد از آب های تجدیدپذیر مصرف شود که متاسفانه این آمار در کشور حدود 90 درصد است.
سلیمان زاده اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت فشار و قطره ای اقدامات خوبی را انجام دادند که امید است با صرفه جویی 25 درصدی از آب مشکلات آب شرب و صنعتی برطرف شود.
وی گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.
او با بیان اینکه در دشت اردبیل با 632 میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: وضعیت کنونی این دشت را در آستانه فرونشست قرار داده و یکی از 355 دشت ممنوعه کشور است.
سلیمان زاده بیان کرد: کاهش محسوس بارش ‌ها در سال‌ های اخیر، برداشت بی‌ رویه از آب ‌های زیرزمینی و نیز حفر چاه‌ های غیرمجاز و برداشت‌ های اضافه از چاه ‌ها برای مصرف در کشاورزی از جمله مهم ترین عوامل کاهش ذخیره در این دشت می باشد.
مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل معتقد است که برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت ، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای و تحت فشار در استان ضروری است.
براساس آمارهای موجود در سال های اخیر 120 میلیون متر مکعب منابع آب این استان به دلیل خاکی بودن کانال های آبی هدر رفته است.
7110 /1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.