به گزارش ایرنا ، علی نباتی روز شنبه در جلسه شورای بانک های خلخال افزود: تمام بانک ها موظف به اجرای بخشنامه های مربوط به بخشودگی جرایم مربوط به دیرکرد و معوقه اقساط بانکی واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه هستند.
وی گفت: مسئولان بانک های عامل ارائه تسهیلات بانکی به تولید کنندگان هنگام عقد قراردادهای بانکی ملکف به تفهیم قرارداد به متقاضیان تسهیلات و ارائه یک نسخه از قرارداد به مشتری در جهت جلوگیری از سوء استفاده های مالی و افزایش نرخ سود بانکی پس از انجام قرار داد طرفین می باشند.
وی با انتقاد از نحوه عملکرد بانک های خلخال در امتناع از جواب به نامه ارسالی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مبنی بر ارائه گزارش عملکرد از وضعیت بدهی واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه به دادستانی اظهار داشت: استنکاف از دستور قضایی در این مورد پیگرد قانونی دارد.
وی با بیان اینکه بانک ها باید گزارش عملکرد نحوه پرداخت و دریافت تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی را بصورت ماهانه به دادستانی ارائه کنند، گفت: متخلفان و مسئولان بانک هایی که به این امر توجه نمی کنند علاوه بر تحمل جزای حبس به یک تا 5 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم می شوند.
نباتی اظهار داشت: در حالی که بسیاری از بانک های عامل شهرستان در پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان واحدهای اشتغال زا ، وام ازدواج ، وام کشاورزی و سایر تسهیلات در نظر گرفته شده سخت ترین شرایط بانکی ممکن را منظور می کنند، پرداخت 80 میلیارد ریال تسهیلات به سرمایه گذار پروژه رها شده کارخانه سیمان با وثیقه 50 هکتار اراضی ملی بدون دریافت ریالی از تسهیلات پرداخت شده پس از گذشت سال ها حیف و میل بیت المال بوده و اعمال تبعیض در پرداخت یکسان تسهیلات به واحدهای تولیدی منطقه تلقی می شود.
او افزود: مسئولان و کارکنان حقوقی بانک ها وظیفه دارند در کنار حفظ حقوق دولت و عامه مردم تا جای ممکن از تولید کنندگان و متقاضیان دریافت تسهیلات راه اندازی واحدهای تولیدی و حل مشکل اشتغال منطقه حمایت کنند.
نباتی گفت: مشکل اقتصادی فعلی قابل قیاس با مشکلات اقتصادی اوایل انقلاب و زمان جنگ نبوده و اگر معنویت دوران جنگ بر سیستم بانکی کشور حاکم شود قطعا گذر از چنین مشکلات اقتصادی بسیار راحت تر از دوران دفاع مقدس خواهد بود.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: وقتی از مشارکت بانک در راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه سخن گفته می شود و قراردادها بر این اساس تنظیم می شود، وظیفه بانک ها مشارکت در سود و ضرر دریافت کنندگان این گونه تسهیلات بانکی است.
فریدون بابایی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده ناشی از رکود بازار برای همه واحدهای تولیدی ، بانک ها در بحث مشارکت در ضرر تولید کننده خود را کنار کشیده و هر روز بر افزایش نرخ سود بانکی وام های معوقه همراه با ارتقای سطح جرایم دیر کرد بدهی واحدها اصرار می کنند که این کار منجر به رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی فعال می شود.
او اظهار داشت: بانک ها همچنان به روش های سخت گیرانه در خصوص واحدهای تولیدی مشکل دار و در حال ورشکستگی منطقه ادامه می دهند.
بابایی گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدی که با آورده سرمایه خود اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی کرده اند موفق و در حال تولید و فعالیت بوده ولی صاحبان همه واحدهای راه اندازی شده با تسهیلات بانکی منطقه با مشکل رکود ، تعطیلی و پرداخت بدهی بانکی مواجه هستند.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.