به گزارش ایرنا ، اکبر بهنامجو شامگاه چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان افزود: اطلاعات و ارقام مربوط به واحدهای صنایع تبدیلی موجود و تعداد مجوزهای صادره برای اینگونه واحدها باید استخراج شود تا با در دست بودن اطلاعات مربوط به میزان محصولات کشاورزی تولیدی ، نیاز داخل استانی و رقم محصول مازاد بر مصرف که قابلیت فرآوری را دارند نسبت به توسعه این صنعت برنامه ریزی شود.
وی پیشنهاد داد که سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان تنها متولی امور مربوط به صنایع تبدیلی تعیین شود که این موضوع به عنوان یکی از مصوبه های این نشست به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: چند سرمایه گذار علاقه مند ، متقاضی دریافت مجوز احداث واحدهای مربوط به صنایع تبدیلی در استان اردبیل می باشند که در صورت داشتن اطلاعات پخته و صحیح می توان زمینه سرمایه گذاریشان را در این صنعت در استان اردبیل در اسرع وقت فراهم کرد.
وی از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواست تا حداکثر تا اوایل هفته آینده جدول مبسوط و کاملی از اطلاعات و ارقام مربوط به وضعیت صنایع تبدیلی این استان را آماده و برای نشست بعدی ارائه دهند.
بهنامجو با بیان اینکه توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به لحاظ ویژگی های طبیعی و جغرافیایی منطقه یکی از محورهای اساسی پیشرفت و توسعه است، گفت: صدور مجوز برای اینگونه واحدهای تولیدی بدون داشتن اطلاعات پخته در آینده سرمایه گذاران و استان اردبیل را دچار مشکلات و زیان خواهد کرد.
او افزود: دانشگاه محقق اردبیلی باید موضوع توسعه صادرات در صنایع تبدیلی را نیز توسط متخصصان و کارشناسان خود مورد مطالعه و بررسی قرار داده و نتیجه این تحقیق را به همراه موانع و نیز عوامل رسیدن به موفقیت در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه گذاران قرار دهد.
استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود از ارگان های ذیربط خواست تا الگوی کشت مناسب در پایاب سد خدا آفرین را به منظور نتیجه گیری مفید و مطلوب از کشاورزی و بالا بردن میزان درآمد روستاییان و کشاورزان بررسی و اعلام کنند.
نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست با ارائه پاور پوینتی گفت: بر اساس استاندارد باید هر منطقه ظرفیت فرآوری حدود 50 تا 55 درصد از میزان محصولات تولیدی خود را داشته باشد که این رقم در استان اردبیل 53 درصد است.
همچنین پارسال برای جذب 567 هزار تن ماده خام در این استان برنامه ریزی شده بود که بیش از 100 درصد محقق شد و امسال نیز تا این زمان این رقم به 87 درصد رسیده که انتظار می رود تا پایان سال به 100 درصد برسد.
بر اساس اعلام این سازمان یکی از مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به صنایع تبدیلی در استان اردبیل تولید محور بودن صرف آنهاست در حالی که باید با فراهم کردن زمینه صادرات محور بودن آنها به پیشرفت و بالا بردن سطح درآمد منطقه کمک کرد.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم در این نشست گفت: 2 هزار و 920 طرح با مجموع مبلغ تسهیلات چهار هزار و 230 میلیارد ریال به بانک های عامل در این استان ابلاغ شده است.
قاسم رحیمی افزود: با راه اندازی و بهره برداری این طرح ها زمینه ایجاد فرصت شغلی برای سه هزار و 200 نفر فراهم خواهد شد.
وی همچنین از پرداخت مبلغ 850 میلیارد ریال برای طرح های مربوط به اشتغال فراگیر در این استان خبر داد.
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.